• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Poradnik
    • 7 zasad bezpiecznego przebywania w szkole
    Ranking najlepszych ubezpieczeń dla dzieci i młodzieży szkolnej. Wskazujemy, na co zwrócić uwagę
    16/09/2021
    Nowe mandaty od 1 stycznia 2022, czyli rewolucja wśród kierowców
    03/01/2022

    7 zasad bezpiecznego przebywania w szkole

    18/09/2021
    Kategorie
    • Poradnik
    Tagi
    • poradnik
    bezpieczeństwo w szkole

    Bezpieczna szkoła to miejsce, które tworzą rodzice, uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy. Stworzenie spokojnych warunków do nauki i rozwoju dzieci i młodzieży jest możliwe wyłącznie przy zachowaniu szeregu zasad, które można podzielić na te związane z zagrożeniami fizycznymi i cyfrowymi.

    Ministerstwo Edukacji Narodowej razem z członkami organizacji pozarządowych, resortami i instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, stworzyło kompendium „Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów”. Jest to poradnik, który zawiera szczegółowe informacje dotyczące rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji w szkole i zalecanego reagowania na nie. Materiał przeznaczony jest dla dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów.

    Zagrożenia fizyczne w szkole

    Bezpieczeństwo uczniów w szkole jest jedną z najważniejszych wartości, na jaką zwracają uwagę rodzice. Prawie 80% opiekunów wybiera szkołę, zważając na bezpieczeństwo, 60% na kompetencje pedagogów, 25% na wysoki poziom nauczania. Zagrożenia w szkole można podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Na obie kategorie wpływają czynniki ludzkie i materialne (budynek szkoły oraz jego wyposażenie i otoczenie). 

    Zewnętrzne zagrożenia w szkole

    Najczęściej występujące zagrożenia zewnętrzne, do jakich dochodzi na terenie szkoły to:

    • ewakuacja po ogłoszeniu alarmu,
    • wtargnięcie napastnika,
    • podłożenie ładunku wybuchowego,
    • podłożenie podejrzanego pakunku,
    • wypadek skażenia chemicznego lub biologicznego szkoły.

    Niemal każda z wymienionych wyżej sytuacji prowadzi do ogłoszenia alarmu i rozpoczęcia ewakuacji uczniów oraz personelu szkoły. O skuteczności działań ratowniczych decyduje przede wszystkim znajomość zasad i etapów ewakuacji. Zdobycie tej wiedzy umożliwia prowadzenie ćwiczeń symulujących niebezpieczne sytuacje. Zajęcia praktyczne powinny odbywać się raz w roku.

    Wewnętrzne zagrożenia w szkole

    Zagrożenia wewnętrzne związane są z zachowaniami uczniów. Należą do nich takie występki jak:

    • agresywne zachowania,
    • posiadanie w szkole substancji psychoaktywnych,
    • kradzieże i wymuszenia pieniędzy lub innych przedmiotów wartościowych,
    • przypadki pedofilii,
    • rozpowszechnianie pornografii,
    • prostytucja (w szkole lub poza nią),
    • wystąpienie niepokojących zachowań seksualnych,
    • wypadki uczniów,
    • popełnienie czynu karalnego.

    Niewłaściwe zachowania uczniów są zwykle spowodowane kilkoma przyczynami. Mogą to być uwarunkowania osobowościowe dziecka (związane np. z kłopotami w nauce albo rywalizacją o oceny), wpływ osób ze środowiska pozaszkolnego, rodziny i gier komputerowych, błędy popełniane przez nauczycieli lub nieodpowiednie funkcjonowanie szkoły (np. zbyt duża liczba uczniów). 

    Zagrożenia bezpieczeństwa cyfrowego 

    Wraz z rozwojem technologicznym, wzrósł problem zagrożeń bezpieczeństwa cyfrowego. Uczniowie mają łatwiejszy dostęp do różnych treści i bez problemu potrafią je rozpowszechniać wśród rówieśników. Największe zagrożenia cyfrowe to:

    • dostęp do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych,
    • cyberprzemoc,
    • naruszenia prywatności (nieodpowiednie lub niezgodne wykorzystywanie danych osobowych, wizerunku innych uczniów lub pracowników szkoły), 
    • zagrożenia dla zdrowia (nadmierne korzystanie z Internetu),
    • nawiązywanie niebezpiecznych kontaktów w Internecie, 
    • seksting (prowokacyjne zachowania i aktywność seksualna w celach zarobkowych),
    • wiara w nierzetelne treści zamieszczone w Internecie (brak umiejętności odróżnienia treści prawdziwych od nieprawdziwych), 
    • zły wpływ reklam, 
    • łamanie praw autorskich,
    • zagrożenia bezpieczeństwa technicznego sieci, komputerów i zasobów.

    Reguły bezpiecznego przebywania w szkole

    Każda szkoła ma swój kodeks zasad bezpieczeństwa, które powinni respektować uczniowie i pracownicy placówki. Wśród tych reguł można znaleźć kilka norm uniwersalnych mających za zadanie zminimalizowanie zagrożenia w sytuacjach niebezpiecznych. 

    Zasada 1 – zorganizowane działanie po ogłoszeniu alarmu

    Alarm to sygnał, który obowiązuje wszystkie osoby przebywające na terenie placówki. Jest uruchamiany wyłącznie w przypadku podjęcia decyzji o ewakuacji (np. na wypadek pożaru). Jego sygnał powinni znać zarówno uczniowie, jak i pracownicy. Zalecane działanie w przypadku usłyszenia syreny alarmu to:

    • stosowanie się do poleceń nauczyciela,
    • zachowanie spokoju,
    • niezwłoczne udanie się na ustalone miejsce zbiórki (uczniowie mogą przemieszczać się wyłącznie drogą wskazaną przez opiekuna),
    • udzielenie pomocy osobom niepełnosprawnym i słabszym,
    • dostosowanie się do wskazówek ratowników medycznych, strażaków i funkcjonariuszy policji,
    • niebagatelizowanie sytuacji, nawet jeśli nie czujesz bezpośredniego zagrożenia. 

    Zasada 2 – opanowana reakcja po wtargnięciu napastnika

    W sytuacji, gdy do szkoły wtargnie napastnik, trzeba bezwzględnie zachować opanowanie i unikać paniki. Jeśli nauczyciel wraz z uczniami nie mógł uciec z miejsca zdarzenia, należy zamknąć drzwi klasy na klucz lub zabarykadować je. Istotne jest włączenie lub wyłączenie telefonów komórkowych i pozostawanie w jednym miejscu (unikanie przemieszczania się). Osaczeni powinni ustawić się poniżej linii okien i odsunąć się od drzwi. Jeśli napastnik jest uzbrojony, trzeba położyć się na podłodze i nie krzyczeć nawet, gdy padną strzały. 

    Poszkodowani powinni wykonywać polecenia napastnika i oddać mu przedmioty osobiste, jakich zażąda. Szansą na ocalenie i przetrwanie niebezpiecznej sytuacji jest niezwracanie na siebie uwagi, informowanie napastników o braku możliwości wykonywania poleceń (np. ze względu na ograniczenia fizyczne) oraz unikanie kontaktu wzrokowego. Nie należy ich ignorować, oszukiwać, okazywać agresji ani odwracać się plecami. 

    Zasada 3 – szybka odpowiedź na przejawy agresji 

    Agresja wśród uczniów może mieć formę fizyczną lub słowną. Każde z niewłaściwych zachowań trzeba zgłosić do nauczyciela, pedagoga lub dyrektora od razu po jego dostrzeżeniu. To jedyny sposób na szybkie powstrzymanie i wyeliminowanie niebezpiecznego zjawiska.

    W przypadku pobicia ważne jest niezwłoczne poinformowanie pielęgniarki oraz wychowawcy, który zgłosi zdarzenie rodzicom ofiary i agresora. Obie strony konfliktu oraz wszyscy świadkowie zajścia mają prawo do wsparcia terapeutycznego oraz rozmowy z pedagogiem szkolnym na temat tego, czym jest agresja, jakie są jej skutki, jak na nią reagować i jak przeciwdziałać jej rozprzestrzenianiu się pomiędzy uczniami. 

    Zasada 4 – tłumienie zachowań umożliwiających rozpowszechnianie substancji psychoaktywnych w szkole 

    Pojawienie się substancji psychoaktywnych na terenie szkoły wiąże się z niebezpieczeństwem zagrażającym zdrowiu osoby, która zażyła szkodliwą substancję (w szkole i poza nią) oraz możliwością rozpowszechniania środków odurzających wśród uczniów. Kategoria ta obejmuje nie tylko narkotyki, ale także dopalacze i alkohol. 

    Zachowania, które mają zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie (psychiczne fizyczne oraz emocjonalne) polegają na:

    • zabezpieczeniu substancji,
    • zgłoszeniu sprawy do dyrektora,
    • poinformowaniu opiekunów o tym, w jaki sposób środki odurzające znalazły się na terenie szkoły i do kogo należą.

    Jeśli wśród uczniów znajdzie się osoba będąca pod wpływem działania substancji psychoaktywnych, trzeba unikać wchodzenia z nią w kontakt. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest niezwłoczne poinformowanie o sprawie wychowawcy oraz pielęgniarki, którzy wdrożą stosowane procedury postępowania. 

    Zasada 5 – przeciwdziałanie kradzieżom i wymuszaniu przedmiotów wartościowych

    Szybka reakcja na wszelkie niewłaściwe zachowania pozwala zwiększyć poczucie bezpieczeństwa w szkole i uniknąć poważnych konfliktów pomiędzy uczniami. Jeśli uczeń padnie ofiarą kradzieży lub zauważy jej przejawy, powinien:

    • błyskawicznie poinformować o tym dyrekcję, wskazując sprawcę czynu i skradzioną rzecz,
    • pomóc w ustaleniu okoliczności zdarzenia.

    Sprawca zdarzenia będzie musiał liczyć się z konsekwencjami, jakimi jest zgłoszenie sprawy na policję oraz dokonanie zadośćuczynienia osobie poszkodowanej. 

    Zasada 6 – zachowanie w razie wypadku

    Do nieszczęśliwych wypadków może dojść nawet w najbardziej bezpiecznym miejscu i pod okiem wykwalifikowanych opiekunów. W takiej sytuacji niezbędna jest właściwa reakcja i zapewnienie poszkodowanemu należytej opieki. 

    1. Uczeń powinien otrzymać pierwszą pomoc przedmedyczną – osobą zobowiązaną do jej wykonania jest pracownik szkoły, który jako pierwszy dowiedział się o zdarzeniu.
    2. Miejsce zdarzenia trzeba zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych.
    3. O wypadku powinni zostać poinformowani: rodzice lub opiekunowie, pracownik szkoły, który odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy, społeczny inspektor pracy, organ prowadzący szkołę i rada rodziców. 
    4. Wypadki śmiertelne, zbiorowe lub poważne, powinny zostać zgłoszone do prokuratora i kuratora oświaty.
    5. Dyrektor powinien powołać zespół powypadkowy, który zajmie się przeprowadzeniem postępowania wyjaśniającego i sporządzeniem dokumentacji powypadkowej.
    6. Poszkodowany, który otrzymał protokół powypadkowy, ma prawo zgłosić swoje zastrzeżenia do jego treści w ciągu 7 dni od daty otrzymania dokumentu (dokładne zapoznanie się zapisami jest bardzo istotne, ponieważ ma wpływ na możliwość uzyskania odszkodowania za wypadek w szkole).

    Poszkodowany, który uległ wypadkowi na terenie szkoły, ma prawo ubiegać się o rekompensatę finansową na leczenie i rehabilitację. Środki wypłaca ubezpieczyciel na podstawie np. aktualnego ubezpieczenia szkolnego NNW dla ucznia. Wniosek można złożyć samodzielnie lub zlecić to pełnomocnikowi. Eksperci NależySię pomogą w szybszym wyegzekwowaniu należności od ubezpieczyciela i wynegocjowaniu najwyższej stawki odszkodowania.  

    Zasada 7 – zgłaszanie aktów rozpowszechniania nielegalnych treści w Internecie

    Łatwy dostęp do treści zamieszczanych w sieci wiąże się z niemal nieograniczonym wglądem do informacji i obrazów nielegalnych i szkodliwych dla zdrowia (np. propagujących przemoc, ideologie faszystowskie, łamanie prawa lub treści pornograficznych). Reakcja na takie zachowania pozwala na zawężenie grona odbiorców i wdrożenie działań edukacyjnych i wychowawczych. 

    Uczniowie, którzy dowiedzą się o tym, że ktoś z ich środowiska rozpowszechnia niedozwolone treści w sieci, powinni zgłosić sprawę rodzicom lub nauczycielom. Warto zabezpieczyć dowody w formie elektronicznej i pomóc w ustaleniu, kto jest autorem treści i kto pomógł w ich udostępnieniu uczniom. 

    Kontakt z treściami niedozwolonymi może mieć bardzo krzywdzący wpływ na psychikę ucznia, dlatego ofiary i świadkowie zdarzenia powinny zostać objęte opieką psychologiczno-pedagogiczną. Takie rozmowy muszą być prowadzone w warunkach całkowitej poufności i komfortu.

    Zobacz również:

    • Ranking najlepszych ubezpieczeń dla dzieci i młodzieży szkolnej. Wskazujemy, na co zwrócić uwagę
    • Samotny powrót ze szkoły, wyzwanie dla rodzica i dziecka. Jak możemy poprawić bezpieczeństwo?

    Masz więcej pytań na temat bezpieczeństwa w szkole? Sprawdź jak możemy ci pomóc.

    bezpieczeństwo w szkole

    Umów się na rozmowę





      Share
      1

      Powiązane wpisy

      Kobieta pracuje zdalnie - nalezysie.pl
      07/07/2022

      Jak napisać wiarygodny i przekonujący opis zdarzenia do odszkodowania?


      Czytaj dalej
      04/07/2022

      Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa i przysługujące świadczenia


      Czytaj dalej
      06/05/2022

      Gigantyczne kolejki do urzędów. Skąd się biorą i czy można je ominąć, żeby szybko załatwić swoje sprawy?


      Czytaj dalej
      18/03/2022

      Jak ustalana jest renta powypadkowa i kto może się o nią ubiegać?


      Czytaj dalej
      16/09/2021

      Ranking najlepszych ubezpieczeń dla dzieci i młodzieży szkolnej. Wskazujemy, na co zwrócić uwagę


      Czytaj dalej
      13/09/2021

      Samotny powrót ze szkoły, wyzwanie dla rodzica i dziecka. Jak możemy poprawić bezpieczeństwo?


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)