• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Błędy Medyczne
    • Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny? Kiedy przysługuje?
    Wyższe odszkodowanie z OC. Jak je uzyskać i kto może pomóc poszkodowanemu?
    25/02/2021
    Odmowa wypłaty odszkodowania z AC – najczęstsze powody
    25/02/2021

    Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny? Kiedy przysługuje?

    25/02/2021
    Kategorie
    • Błędy Medyczne
    • Poradnik
    Tagi
    • Błąd medyczny
    Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny? Kiedy przysługuje?

    Zawsze, gdy trafiasz do lekarza lub szpitala, liczysz na trafnie postawioną diagnozę. Słusznie oczekujesz fachowej opieki i szybkiego powrotu do pełni zdrowia. Niestety, wizyty w placówkach medycznych często nie kończą się tak optymistycznie. Jako pacjent jesteś narażony na błąd medyczny personelu. Przysługuje Ci wtedy odszkodowanie za błędy lekarskie. Sprawdź, jak je uzyskać i kiedy sprawa się przedawnia.

    Zaktualizowano: 07.07.2022

    Z tego artykułu dowiesz się:

    1. Jakie są różnice pomiędzy błędem lekarskim a medycznym?
    2. Czym jest błąd lekarski?
    3. Na czym polega błąd medyczny?
    4. Co to jest niepowodzenie w leczeniu?
    5. Jakie są inne rodzaje błędów w placówkach medycznych?
    6. Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny i lekarski?
    7. Jak dostać odszkodowanie za błędy medyczne i lekarskie?
    8. Świadczenia inne niż odszkodowanie, czyli o co jeszcze może ubiegać się poszkodowany?

    Błąd medyczny a błąd lekarski 

    Błąd medyczny i błąd lekarski to pojęcia, które często są niesłusznie utożsamianie i nie mają jednej, jasno sformułowanej definicji. Mimo to, traktowane są jako działania lub zaniechania personelu medycznego sprzeczne z obowiązującymi zasadami wiedzy i praktyki medycznej. Przyczyniają się do naruszenia zdrowia lub życia pacjenta i mogą być powodem utraty prawa do wykonywania zawodu przez lekarza lub pielęgniarkę. 

    Błąd lekarski

    To działanie spowodowane wyłącznie przez niewłaściwe działanie lekarza. Oznacza to, że błędem lekarskim jest np. źle postawiona diagnoza lub niewłaściwie dobrane leczenie. 

    Błąd medyczny

    Popełni nie tylko lekarz, ale też pielęgniarka lub ratownik medyczny. Można tu zaliczyć niewłaściwe odczytanie zapisu z urządzenia medycznego, podanie złego leku, niewłaściwą reanimację itp. 

    Niepowodzenie w leczeniu

    W odniesieniu do zaniedbań i przewinień w placówkach szpitalnych i przychodniach, obowiązuje też pojęcie niepowodzenia w leczeniu. Jest to określenie pacjenta na niesatysfakcjonujący wynik leczenia. Efekt kuracji nie jest w tym przypadku winą ani zaniedbaniem pracowników medycznych i nie należy traktować go na równi z błędami medycznymi i lekarskimi. Przyczyną niepowodzenia w leczeniu są m.in.: nieprzestrzeganie zaleceń lekarza, agresywny przebieg lub zaawansowane stadium choroby.

    Najczęstsze błędy popełniane przez personel medyczny to m.in. brak decyzji o cesarskim cięciu i zbyt późno postawiona diagnoza. Inne przypadki to pozostawienie narzędzi w ciele pacjenta po operacji, zakażenie salmonellą lub zakażenie bakteryjne.

    Jeżeli masz przypuszczenia, że w trakcie pobytu w szpitalu Twój stan zdrowia pogorszył się przez błędy lekarskie lub medyczne, skonsultuj się z naszymi prawnikami. Wszelkie podejrzenia pogorszenia zdrowia lub śmierci spowodowane winą personelu medycznego wymagają osobnej interpretacji i strategii działania, a specjaliści NależySię przeanalizują Twoją sprawę bez żadnych opłat. 

    Inne rodzaje błędów w szpitalu lub przychodni

    Poza błędami lekarskimi, medycznymi i niepowodzeniem w leczeniu, istnieją także inne typy pomyłek na terenie szpitala, które dają Ci prawo do odszkodowania. Należą do nich błędy diagnostyczne, techniczne, organizacyjne i terapeutyczne.

    Błąd diagnostyczny 

    Polega na niewłaściwym rozpoznaniu stanu zdrowia u pacjenta. Dochodzi do niego m.in. przez bagatelizowanie objawów i nieprzekierowanie pacjenta do specjalisty. 

    Błąd techniczny 

    Jest niepoprawną realizacją leczenia. Przykładem jest pozostawienie narzędzi w ciele pacjenta po operacji lub zoperowanie niewłaściwego organu. Błędem technicznym byłoby też przetoczenie nieodpowiedniej grupy krwi.

    Błąd organizacyjny

    Odpowiada za niego kierownictwo szpitala. Są to braki kadrowe, korzystanie z przestarzałych sprzętów medycznych i zaniedbania w utrzymaniu higieny i sterylności. 

    Błąd terapeutyczny

    To nieprawidłowy sposób leczenia. Może do niego dojść w sytuacji, gdy lekarz zaleci kurację przestarzałymi metodami lub postąpił sprzecznie z powszechną praktyką. 

    Błąd medyczny – odszkodowanie dla pacjenta

    Odszkodowanie za błąd medyczny lub lekarski dostaniesz, o ile udowodnisz winę personelu medycznego. W procesie odzyskiwania szkody niezbędny będzie materiał dowodowy przedstawiający przebieg leczenia i poniesione koszty (np. za zakup leków, sprzętu medycznego czy dojazdu do szpitali). Wniosek o odszkodowanie będzie zasadny, jeśli spełnione będą trzy warunki:

    1. poniosłeś szkodę majątkową (np. przez błąd lekarza pogorszyło się Twoje zdrowie);
    2. osobą odpowiedzialną za zaistnienie sytuacji był błąd lekarza lub innego pracownika medycznego;
    3. istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy Twoją szkodą a zaniedbaniem personelu szpitala.

    Jak dostać odszkodowanie za błędy lekarskie? 

    Czas przewidziany na zgłoszenie szkody to 3 lata od dnia nieszczęśliwego zdarzenia. W niektórych przypadkach okres ten może być jednak wydłużony. Proces uzyskiwania odszkodowania za błędy lekarskie i medyczne może toczyć się w trakcie postępowania karnego lub cywilnego. 

    Droga karna wymaga złożenia wniosku na policję lub do prokuratury, a postępowanie cywilne kierowane jest przeciwko konkretnemu podmiotowi – w przypadku błędu medycznego może być to szpital lub przychodnia. Jednostką odpowiedzialną za wypłatę odszkodowania, renty lub zadośćuczynienia jest ubezpieczyciel placówek medycznych. 

    Popełnienie zaniedbania przez lekarza możesz zgłosić też do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy. Organ powoła wtedy specjalny sąd lekarski, który zajmie się wyjaśnieniem sprawy.

    Świadczenia kompensacyjne dla za błąd medyczny

    Odszkodowanie za błąd lekarski i medyczny na celu rekompensatę strat, jakie pacjent poniósł w związku z zaistniałą sytuacją (np. koszty badań, czy rehabilitacji). Poza tym świadczeniem poszkodowany ma też prawo do szeregu innych rekompensat, którzy przyznanie zależne jest od sytuacji i okoliczności. 

    Zadośćuczynienie za błąd medyczny lub lekarski

    Jest formą jednorazowego świadczenia rekompensacyjnego. Otrzymasz je za doznaną szkodę niemajątkową, a więc ból fizyczny i psychiczny, jakiego doświadczyłeś wskutek nieszczęśliwego zdarzenia w szpitalu. Kwota zadośćuczynienia ustalana jest indywidualnie i zależy m.in. od:

    • czasu trwania i bolesności leczenia;
    • wieku poszkodowanego;
    • stopnia kalectwa i oszpecenia;
    • prognoz na przyszłość
    • trwałości skutków błędu lekarskiego lub medycznego.

    Renta na zwiększone potrzeby

    Świadczenie przysługuje poszkodowanemu, który wskutek błędu medycznego wykazuje istnienie zwiększonych potrzeb życiowych. Należą do nich, np.:

    • podjęcie stałego prywatnego leczenia lub rehabilitacji,
    • zakup leków i środków higienicznych,
    • stosowanie specjalnego odżywiania,
    • zapewnienie opieki osób trzecich nad poszkodowanym,
    • konieczność korzystania z lekcji doszkalających (dotyczy poszkodowanych, którzy przez błąd medyczny lub lekarski zostali zmuszeni przerwać naukę).

    Renta z tytułu utraty zdolności do pracy

    To jedno z najczęściej wypłacanych świadczeń. Renta z tytułu niezdolności do pracy wypłacana osobom, które przez uszczerbek na zdrowiu doznany w trakcie błędu medycznego nie mogą podjąć lub kontynuować zarobkowania. 

    Co warto wiedzieć?

    Błąd medyczny i błąd lekarski o dwa różne typy zaniedbań personelu medycznego. Każde podejrzenie pogorszenia zdrowia lub śmierci spowodowane winą personelu medycznego należy szczegółowo zweryfikować, ponieważ są one podstawą do uzyskania odszkodowania za błędy lekarskie i medyczne. Czas przewidziany na zgłoszenie roszczenia to 3 lata od dnia nieszczęśliwego zdarzenia – w niektórych przypadkach okres ten może być wydłużony. Podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę odszkodowania, renty lub zadośćuczynienia jest ubezpieczyciel placówek medycznych.

    Zobacz również:

    Nieudzielenie pomocy przez lekarza w przypadku Covid-19 lub innych dolegliwości

    Opóźnienia w leczeniu chorób przewlekłych. Jakie są prawa pacjenta w czasach pandemii?

    Być może Należy Ci się odszkodowanie, wynikające z błędu medycznego?


    Skontaktuj się z nami, a bezpłatnie przeanalizujemy Twoją sprawę
    Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny? Kiedy przysługuje?

    Umów się na rozmowę





      Więcej dowiesz się w naszych artykułach, związanych z błędami medycznymi

      10/03/2021
      10/03/2021
      Kategorie
      • Błędy Medyczne
      • Poradnik

      Karta Praw Pacjenta – co zawiera? Jakie prawa i obowiązki pacjenta są w niej zawarte?

      Lubisz to?3
      Czytaj dalej
      04/03/2021
      04/03/2021
      Kategorie
      • Błędy Medyczne
      • Poradnik

      Odszkodowanie za Covid-19. Sprawdź, czy dostaniesz zwrot kosztów za odwołaną wycieczkę

      Lubisz to?2
      Czytaj dalej
      25/02/2021
      25/02/2021
      Kategorie
      • Błędy Medyczne
      • Poradnik

      Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny? Kiedy przysługuje?

      Lubisz to?3
      Czytaj dalej
      Załaduj więcej
      Share
      3

      Powiązane wpisy

      10/03/2021

      Karta Praw Pacjenta – co zawiera? Jakie prawa i obowiązki pacjenta są w niej zawarte?


      Czytaj dalej
      04/03/2021

      Odszkodowanie za Covid-19. Sprawdź, czy dostaniesz zwrot kosztów za odwołaną wycieczkę


      Czytaj dalej
      01/02/2021

      Lekarz nie udzielił Ci pomocy? Sprawdź, jakie są Twoje prawa


      Czytaj dalej
      26/01/2021

      Odszkodowanie dla lekarzy i pielęgniarek za zakażenie się koronawirusem w miejscu pracy


      Czytaj dalej
      26/01/2021

      Pacjent z chorobą przewlekłą w pandemii. Opóźnienia w diagnostyce i leczeniu


      Czytaj dalej
      26/01/2021

      Zarażenie koronawirusem w szpitalu. Czy można uzyskać odszkodowanie?


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)