Zawsze, gdy trafiasz do lekarza lub szpitala, liczysz na trafnie postawioną diagnozę. Słusznie oczekujesz fachowej opieki i szybkiego powrotu do pełni zdrowia. Niestety, wizyty w placówkach medycznych często nie kończą się tak optymistycznie. Jako pacjent jesteś narażony na błąd medyczny personelu. Przysługuje Ci wtedy odszkodowanie za błędy lekarskie. Sprawdź, jak je uzyskać i kiedy sprawa się przedawnia.
Zaktualizowano: 07.07.2022
Z tego artykułu dowiesz się:
Błąd medyczny i błąd lekarski to pojęcia, które często są niesłusznie utożsamianie i nie mają jednej, jasno sformułowanej definicji. Mimo to, traktowane są jako działania lub zaniechania personelu medycznego sprzeczne z obowiązującymi zasadami wiedzy i praktyki medycznej. Przyczyniają się do naruszenia zdrowia lub życia pacjenta i mogą być powodem utraty prawa do wykonywania zawodu przez lekarza lub pielęgniarkę.
To działanie spowodowane wyłącznie przez niewłaściwe działanie lekarza. Oznacza to, że błędem lekarskim jest np. źle postawiona diagnoza lub niewłaściwie dobrane leczenie.
Popełni nie tylko lekarz, ale też pielęgniarka lub ratownik medyczny. Można tu zaliczyć niewłaściwe odczytanie zapisu z urządzenia medycznego, podanie złego leku, niewłaściwą reanimację itp.
W odniesieniu do zaniedbań i przewinień w placówkach szpitalnych i przychodniach, obowiązuje też pojęcie niepowodzenia w leczeniu. Jest to określenie pacjenta na niesatysfakcjonujący wynik leczenia. Efekt kuracji nie jest w tym przypadku winą ani zaniedbaniem pracowników medycznych i nie należy traktować go na równi z błędami medycznymi i lekarskimi. Przyczyną niepowodzenia w leczeniu są m.in.: nieprzestrzeganie zaleceń lekarza, agresywny przebieg lub zaawansowane stadium choroby.
Jeżeli masz przypuszczenia, że w trakcie pobytu w szpitalu Twój stan zdrowia pogorszył się przez błędy lekarskie lub medyczne, skonsultuj się z naszymi prawnikami. Wszelkie podejrzenia pogorszenia zdrowia lub śmierci spowodowane winą personelu medycznego wymagają osobnej interpretacji i strategii działania, a specjaliści NależySię przeanalizują Twoją sprawę bez żadnych opłat.
Poza błędami lekarskimi, medycznymi i niepowodzeniem w leczeniu, istnieją także inne typy pomyłek na terenie szpitala, które dają Ci prawo do odszkodowania. Należą do nich błędy diagnostyczne, techniczne, organizacyjne i terapeutyczne.
Polega na niewłaściwym rozpoznaniu stanu zdrowia u pacjenta. Dochodzi do niego m.in. przez bagatelizowanie objawów i nieprzekierowanie pacjenta do specjalisty.
Jest niepoprawną realizacją leczenia. Przykładem jest pozostawienie narzędzi w ciele pacjenta po operacji lub zoperowanie niewłaściwego organu. Błędem technicznym byłoby też przetoczenie nieodpowiedniej grupy krwi.
Odpowiada za niego kierownictwo szpitala. Są to braki kadrowe, korzystanie z przestarzałych sprzętów medycznych i zaniedbania w utrzymaniu higieny i sterylności.
To nieprawidłowy sposób leczenia. Może do niego dojść w sytuacji, gdy lekarz zaleci kurację przestarzałymi metodami lub postąpił sprzecznie z powszechną praktyką.
Odszkodowanie za błąd medyczny lub lekarski dostaniesz, o ile udowodnisz winę personelu medycznego. W procesie odzyskiwania szkody niezbędny będzie materiał dowodowy przedstawiający przebieg leczenia i poniesione koszty (np. za zakup leków, sprzętu medycznego czy dojazdu do szpitali). Wniosek o odszkodowanie będzie zasadny, jeśli spełnione będą trzy warunki:
Czas przewidziany na zgłoszenie szkody to 3 lata od dnia nieszczęśliwego zdarzenia. W niektórych przypadkach okres ten może być jednak wydłużony. Proces uzyskiwania odszkodowania za błędy lekarskie i medyczne może toczyć się w trakcie postępowania karnego lub cywilnego.
Droga karna wymaga złożenia wniosku na policję lub do prokuratury, a postępowanie cywilne kierowane jest przeciwko konkretnemu podmiotowi – w przypadku błędu medycznego może być to szpital lub przychodnia. Jednostką odpowiedzialną za wypłatę odszkodowania, renty lub zadośćuczynienia jest ubezpieczyciel placówek medycznych.
Odszkodowanie za błąd lekarski i medyczny na celu rekompensatę strat, jakie pacjent poniósł w związku z zaistniałą sytuacją (np. koszty badań, czy rehabilitacji). Poza tym świadczeniem poszkodowany ma też prawo do szeregu innych rekompensat, którzy przyznanie zależne jest od sytuacji i okoliczności.
Jest formą jednorazowego świadczenia rekompensacyjnego. Otrzymasz je za doznaną szkodę niemajątkową, a więc ból fizyczny i psychiczny, jakiego doświadczyłeś wskutek nieszczęśliwego zdarzenia w szpitalu. Kwota zadośćuczynienia ustalana jest indywidualnie i zależy m.in. od:
Świadczenie przysługuje poszkodowanemu, który wskutek błędu medycznego wykazuje istnienie zwiększonych potrzeb życiowych. Należą do nich, np.:
To jedno z najczęściej wypłacanych świadczeń. Renta z tytułu niezdolności do pracy wypłacana osobom, które przez uszczerbek na zdrowiu doznany w trakcie błędu medycznego nie mogą podjąć lub kontynuować zarobkowania.
Błąd medyczny i błąd lekarski o dwa różne typy zaniedbań personelu medycznego. Każde podejrzenie pogorszenia zdrowia lub śmierci spowodowane winą personelu medycznego należy szczegółowo zweryfikować, ponieważ są one podstawą do uzyskania odszkodowania za błędy lekarskie i medyczne. Czas przewidziany na zgłoszenie roszczenia to 3 lata od dnia nieszczęśliwego zdarzenia – w niektórych przypadkach okres ten może być wydłużony. Podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę odszkodowania, renty lub zadośćuczynienia jest ubezpieczyciel placówek medycznych.
Nieudzielenie pomocy przez lekarza w przypadku Covid-19 lub innych dolegliwości
Opóźnienia w leczeniu chorób przewlekłych. Jakie są prawa pacjenta w czasach pandemii?
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |