• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Poradnik
    • Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkody (BLS)?
    Opony zimowe a ubezpieczenie z OC i AC. Czy brak opon ma wpływ na odszkodowanie?
    24/02/2021
    Wyższe odszkodowanie z OC. Jak je uzyskać i kto może pomóc poszkodowanemu?
    25/02/2021

    Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkody (BLS)?

    24/02/2021
    Kategorie
    • Poradnik
    • Wypadki komunikacyjne
    Tagi
    • Wypadek komunikacyjny
    Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkody (BLS)?

    Zdarzenia drogowe to często drobne kolizje, które są nieuwagą kierowców, lekceważeniem przepisów lub nieszczęśliwym splotem wydarzeń. Poszkodowanemu za uszkodzony pojazd przysługuje odszkodowanie, a dzięki Bezpośredniej Likwidacji Szkody (BLS), po pieniądze może zgłosić się do swojego ubezpieczyciela OC, a nie do firmy, u której sprawca płaci składkę.

    Zaktualizowano: 11.07.2022

    Z tego artykułu dowiesz się:

    1. Czym jest Bezpośredni Likwidacja Szkód?
    2. Kiedy przydaje się BLS?
    3. Jakie towarzystwa ubezpieczeniowe przystąpiły do BLS?
    4. Bezpośrednia Likwidacja Szkody – czy warto z niej skorzystać?
    5. Jak przebiega zgłaszanie szkody w systemie BLS?

    BLS – na czym polega i jakie ma zalety?

    Bezpośrednia Likwidacja Szkody to program, który w przypadku kolizji umożliwia zgłoszenie się po odszkodowanie do swojego ubezpieczyciela, a nie do firmy ubezpieczeniowej sprawcy. Załóżmy, że przez nieuwagę pana Kowalskiego został uszkodzony samochód pana Nowaka. Dzięki BLS pan Nowak może zgłosić się w sprawie wypłaty należnych pieniędzy do swojego ubezpieczyciela. 

    System BLS w Polsce został wprowadzony 1 kwietnia 2015 roku. To dobrowolna usługa uproszczenia i skrócenia likwidacji szkody. System ma zastosowanie tylko w przypadku odszkodowania z OC sprawcy. Limit kwotowy BLS w Polsce to 30 tys. zł. Inicjatorem programu jest Polska Izba Ubezpieczeń.

    Najważniejsze korzyści wynikające z likwidacji szkody systemem BLS:

    • zminimalizowanie formalności;
    • kontaktowanie się z własnym towarzystwem ubezpieczeniowym;
    • przejęcie odpowiedzialności za obsługę szkody przez własnego ubezpieczyciela;
    • szybka i sprawna wycena szkody i wypłata środków;
    • mniejsze ryzyko zaniżenia wartości odszkodowania.

    Bezpośrednia Likwidacja Szkody – kiedy można z niej skorzystać?

    BLS nie obejmuje każdej szkody i każdego zdarzenia. Polska Izba Ubezpieczeń we współpracy z zakładami ubezpieczeniowymi opracowała warunki i granice okoliczności umożliwiających otrzymanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela. Są to szkody:

    • powstałe wyłącznie na terytorium Polski;
    • spowodowane przez dwa pojazdy;
    • o wartości nieprzekraczającej limitu kwotowego 30 tys.zł;
    • które dotyczyły pojazdów zarejestrowanych w Polsce (kolizja z samochodem na zagranicznych tablicach rejestracyjnych wyklucza możliwość skorzystania z BLS);
    • materialne – BLS nie obejmuje szkód osobowych, czyli żaden z uczestników zdarzenia nie może doznać uszczerbku na zdrowiu. 

    Bezpośrednia Likwidacja Szkody – jakie zakłady podpiszą umowę BLS? 

    System BLS to rozwiązanie atrakcyjne dla wielu klientów i szansa na zbudowanie długoterminowej relacji pomiędzy ubezpieczonym a ubezpieczycielem. Do systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody przystąpiła większa część ubezpieczycieli, którzy działają na naszym roku. Są to:

    • PZU SA,
    • TUiR Warta SA,
    • STU Ergo Hestia SA, 
    • Uniqa TU SA., 
    • Concordia Ubezpieczenia, 
    • Aviva, 
    • Liberty Ubezpieczenia, 
    • Axa Direct, 
    • Gothaer Towarzystwo Ubezpieczeń SA. 

    Co jeśli zakład ubezpieczeń sprawcy nie wprowadził systemu BLS? Poszkodowany może skontaktować się wtedy ze swoim ubezpieczycielem i zapytać o możliwość skorzystania z BLS. Coraz więcej firm ułatwia swoim klientom odzyskiwanie pieniędzy i stara się pomagać nawet wtedy, gdy w zdarzeniu uczestniczył pojazd ubezpieczony w firmie, która nie oferuje usługi BLS.

    Bezpośrednia Likwidacja Szkody – czy warto z niej skorzystać?

    Decyzja o skorzystaniu z BLS zależy od poszkodowanego. Celem programu jest odciążenie osób ubezpieczonych i skrócenie czasu oczekiwania na pieniądze. System ma zmniejszać ilość obowiązków, które leżą po stronie uczestnika zdarzenia i przenosić je na same towarzystwa ubezpieczeń. Wybór tego rozwiązania oznacza rzetelną wycenę szkody i prowadzenie procesu wyjaśniającego przez własnego ubezpieczyciela. 

    W przypadku otrzymania zaniżonego odszkodowania lub odmowy wypłaty pieniędzy, odwołanie od decyzji wydanej w programie BLS jest takie samo, jak w przypadku tradycyjnej likwidacji szkody. Reklamację należy jednak złożyć do ubezpieczyciela sprawcy. Warto w tym zakresie skorzystać z bezpłatnej analizy specjalistów NależySię. Nasi pełnomocnicy doradzą, jakie stawki można wyegzekwować i jak sformułować skuteczne argumenty. 

    Jak przebiega zgłaszanie szkody w systemie BLS?

    Zgłoszenie szkody przez system BLS jest sprawne i intuicyjne. Wystarczy kilka kroków, aby złożyć zawiadomienie o zdarzeniu.

    Krok 1 – kontakt z TU

    Aby rozpocząć proces likwidacji szkody, zgłoś się do swojego zakładu ubezpieczeniowego – tego, w którym masz wykupione OC swojego pojazdu. Poinformuj o zdarzeniu i jego szczegółach – uczestnikach, skali uszkodzeń, miejscu i okolicznościach kolizji. 

    Krok 2 – postępowanie wyjaśniające

    Po Twoim zgłoszeniu ubezpieczyciel przeprowadzi postępowanie, w toku którego ustali sprawcę zdarzenia i wyceni szkodę.

    Krok 3 – propozycja ugody

    Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego otrzymasz wstępną propozycję kwoty odszkodowania lub odmowę wypłaty roszczenia. Możesz się z nią nie zgodzić i wnioskować o jej podwyższenie, popierając swoje żądania stosownymi argumentami. 

    Krok 4 – decyzja ostateczna 

    Jeżeli oferowana kwota jest dla Ciebie wystarczajaca i satysfakcjonująca, otrzymujesz wyopłatę odszkodowania, a Twoje Towarzystwo Ubezpieczeniowe samo zwraca się do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia o zwrot kosztów. 

    Jeżeli nie zgadzasz się ze stanowiskiem zajmowanym przez TU, możesz złożyć odwołanie i ubiegać się o ponowne rozpatrzenie sprawy. 

    Co warto wiedzieć?

    BLS to program, który maksymalnie upraszcza i skraca likwidację szkody. Z Bezpośredniej Likwidacji Szkody można skorzystać tylko w przypadku odszkodowania z OC sprawcy. Decyzję o skorzystaniu z BLS podejmuje sam poszkodowany. W przypadku odrzucenia roszczenia lub otrzymania zaniżonego odszkodowania poszkodowany ma prawo odwołać się od decyzji wydanej w systemie BLS.

    joanna_smereczanska_smulczyk_8

    mec. Joanna Smereczańska-Smulczyk

    Radca Prawny, Komplementariusz Kancelarii Radców Prawnych EuCO. S.A.


    Opinia eksperta

    BLS to skrót od bezpośredniej likwidacji szkody polegającej na tym, że wypłatą odszkodowania lub naprawą zniszczonego w wyniku wypadku samochodu zajmuje się towarzystwo ubezpieczeń, w którym poszkodowany wykupił ubezpieczenie OC, a nie w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy zdarzenia. Celem wprowadzenia BLS było między innymi ułatwienie i przyspieszenie procesu likwidacji szkody. Ubezpieczyciel poszkodowanego rozlicza się z Ubezpieczycielem sprawcy z wysokości wypłaconego odszkodowania. Poszkodowany ma prawo wyboru czy chce likwidować szkodę w sposób „tradycyjny” – w ramach OC sprawcy zdarzenia czy też w ramach BLS.

    Skorzystanie z formy likwidacji BLS będzie możliwe jedynie w przypadku, gdy w zdarzeniu 2 pojazdów nie wystąpiła szkoda na osobie, a jedynie szkoda w mieniu, oraz gdy do zdarzenia doszło na terenie Polski. BLS ma zastosowanie do szkód o wartości maksymalnie 30 000 zł. System likwidacji szkody BLS stosuje już: PZU SA, TUiR Warta SA, STU Ergo Hestia SA, Uniqa TU SA, Concordia Ubezpieczenia, Aviva, Liberty Ubezpieczenia, Axa Direct, Gothaer Towarzystwo Ubezpieczeń SA. 

    Szczegółowe dane odnośnie do etapu wprowadzenia BLS można znaleźć na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń.

    Zobacz również:

    Nowe mandaty od 2022 roku. Jak wysoki będzie mandat za przekroczenie prędkości i jazdę po alkoholu?

    Odszkodowanie po wypadku – co zrobić zaraz po wypadku? Jak się zabezpieczyć i wpłynąć na wyższe odszkodowanie? Poradnik ABC po wypadku.

    Masz więcej pytań? Sprawdź jak możemy ci pomóc.

    Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkody (BLS)?

    Umów się na rozmowę





      Share
      2

      Powiązane wpisy

      04/07/2022

      Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa i przysługujące świadczenia


      Czytaj dalej
      20/04/2022

      Życie po wypadku, nowa szansa dzięki współpracy z kancelarią odszkodowawczą — historia Pani Moniki


      Czytaj dalej
      18/03/2022

      Jak ustalana jest renta powypadkowa i kto może się o nią ubiegać?


      Czytaj dalej
      30/09/2021

      Co zrobić zaraz po wypadku, jak się zabezpieczyć i jak wpłynąć na wyższe odszkodowanie. Poradnik ABC po wypadku.


      Czytaj dalej
      13/09/2021

      Samotny powrót ze szkoły, wyzwanie dla rodzica i dziecka. Jak możemy poprawić bezpieczeństwo?


      Czytaj dalej
      05/08/2021

      Wypadek z udziałem rowerzysty – kto wypłaci odszkodowanie?


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)