Kierowca w Polsce nie ma prawnego obowiązku zmiany ogumienia. Oznacza to, że nie grozi Ci mandat za brak zimowych opon. Policja może nałożyć na Ciebie karę finansową dopiero wtedy, gdy jeździsz samochodem, którego ogumienie jest w złym stanie. Dotyczy to jednak sytuacji, gdy:
Grozi Ci wtedy mandat za opony w wysokości do 500 złotych. Policjanci mogą też zatrzymać Twój dowód rejestracyjny do czasu wymiany ogumienia na nowsze i bardziej sprawne.
Brak obowiązku wymiany opon nie oznacza, że nie warto tego robić. Jazda na niedostosowanym do warunków atmosferycznych ogumieniu jest ryzykowna dla kierowcy i innych użytkowników jezdni. Letnia opona daje mniejszą przyczepność, a więc utrudnia poruszanie się po zakrętach oraz podjazdy nawet na łagodne wzniesienia. Samochód na letnich oponach może nie wyjechać z parkingu i ma dłuższą drogę hamowania.
Opony zimowe i letnie to dwa zupełnie różne typy ogumienia. Już ich wizualny ogląd pokazuje, że różnią się wzorem i nacięciami (lamelami) na powierzchni gumy. Lamele w tych dedykowanych do poruszania się po śniegu i lodzie są znacznie szersze i głębsze, co zapewnia lepszą stabilność i przyczepność pojazdu, a specjalne rowki odprowadzają błoto pośniegowe. Opony zimowe mają bardziej elastyczną gumę, która nawet przy ujemnych temperaturach zachowuje swoje właściwości.
Ubezpieczenie samochodu składa się z części obowiązkowej (OC) i dobrowolnej (AC). Pierwszy typ polisy jest gwarancją finansowej ochrony – zapewnia rekompensatę szkód (materialnych i osobowych) powstałych wskutek kolizji i wypadków drogowych. Polisa OC jest szczególnym typem ubezpieczenia, a zakres wyłączeń jej ochrony wyznacza ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. Zawarte w niej zapisy informują, że jako kierowca masz prawo do odszkodowania, nawet jeśli brak opon zimowych przyczynił się do zdarzenia drogowego. Ubezpieczenie Twojego samochodu obowiązuje więc bez względu na to, czy jeździsz na oponach letnich, całorocznych czy zimowych.
Zakład ubezpieczeń nie może odmówić Ci wypłaty pieniędzy na podstawie tego, że przez założenie opon zimowych skutki wypadku byłyby mniejsze lub całkowicie nie doszłoby do zdarzenia. Jeśli TU przyznało zaniżone odszkodowanie lub odmówiło wypłaty, masz prawo zgłosić reklamację. Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela złóż samodzielnie lub skorzystaj ze wsparcia pełnomocników nalezysie.pl. Nasi prawnicy bezpłatnie zweryfikują zasadność sprawy, a ich wieloletnie doświadczenie umożliwi przeprowadzenie skutecznego dialogu z Towarzystwem Ubezpieczeniowym i szybkie odzyskanie Twoich pieniędzy.
Inne ustalenia dotyczą dobrowolnych polis AC. W tym przypadku to ubezpieczyciel określa reguły i warunki odpowiedzialności za zdarzenie. Wszystkie ustalenia znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia dołączonych do umowy. Może jednak dojść do sytuacji, w której w OWU nie będzie wyłączenia wprost informującego o wygaśnięciu ochrony podczas jazdy samochodem na oponach niedostosowanych do warunków pogodowych. Mimo to, przy autocasco ubezpieczyciel może potraktować tę sytuację jako rażące niedopatrzenie i wypłacić Ci zaniżone odszkodowanie. Oczywiście, podobnie jak w przypadku OC, masz prawo odwołać się od decyzji i żądać udowodnienia od ubezpieczyciela, że brak opon zimowych w bezpośredni sposób spowodował szkodę lub zwiększył jej rozmiar.
W Polsce nie ma prawnego obowiązku poruszania się w sezonie zimowym pojazdem wyposażonym w zimowe opony.
W procesie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy zdarzenia w ramach polisy OC ważna jest zupełnie inna kwestia, która może spowodować, iż osobie poszkodowanej zostanie postawiony zarzut przyczynienia się do powstania szkody, co z kolei może spowodować zmniejszenie należnego jej odszkodowania o ustalony stopień przyczynienia.
Fakt, iż poszkodowany w chwili zdarzenia komunikacyjnego poruszał się pojazdem wyposażonym w opony, których stan techniczny jest niewłaściwy, stanowi niejednokrotnie wystarczającą okoliczność do tego, aby Towarzystwo Ubezpieczeniowe, które likwiduje szkodę, próbowało postawić zarzut przyczynienia się poszkodowanego do powstania szkody.
Inną kwestią jest to, czy ten zarzut będzie skuteczny. Bardzo wiele zależy od tego, czy poszkodowany ma wystarczającą wiedzę dotyczącą tego, jak skutecznie prowadzić polemikę z Towarzystwem Ubezpieczeniowym w odniesieniu do tak postawionego zarzutu.
O przyczynieniu się poszkodowanego można mówić jedynie w sytuacji, gdy jego określone zachowanie pozostaje w normalnym związku przyczynowym ze szkodą.
Aby na to pytanie odpowiedzieć, należy sobie postawić kilka pytań: czy i jaki wpływ do powstania zdarzenia-szkody ma niewłaściwy stan ogumienia pojazdu, którym poruszał się poszkodowany, jeżeli tak, to w jakim zakresie, czy do zdarzenia doszłoby także, gdyby poszkodowany poruszał się pojazdem wyposażonym w opony w dobrym stanie technicznym.
Ważne jest także to, udowodnić zarzut przyczynienia musi ten, kto go stawia.
Podstawa prawna przyczynienia to art. 362 k.c.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |