Wyobraź sobie, że nagle trafiasz do szpitala. Leżysz na sali, lekarze zlecają Ci kolejne badania, a Ty nie wiesz, co Ci dolega i w jakim celu znowu masz pobieraną krew. W takiej sytuacji dobrze wiedzieć, jakie są prawa pacjenta w szpitalu. Zobacz, jakie przywileje daje Ci Karta Praw Pacjenta, kim jest Rzecznik Praw Pacjenta i kiedy warto się do niego zgłosić.
Karta Praw Pacjenta zapewnia Ci dostęp do opieki zdrowotnej na wysokim poziomie. Znając zapisy tego dokumentu, łatwiej unikniesz naruszeń swoich praw w szpitalach i przychodniach. Karta składa się z dwóch części – ogólnej i szczegółowej. W pierwszej znajdziesz 28 pozycji określających główne prawa pacjenta, który korzysta z refundowanej opieki medycznej. W części drugiej znajdziesz sprecyzowane zagadnienia o swoich prawach w szpitalu, przychodniach, poradniach, ośrodkach i innych zakładach opieki zdrowotnej oraz w szpitalu psychiatrycznym. Szczegółowa część Karty Praw Pacjenta przedstawia też to, jakie prawa ma dziecko, które otrzymuje leczenie w ramach NFZ.
W ogólnej części Karty Praw Pacjenta znajdziesz podstawowe prawa i obowiązki. Zaliczają się do nich m.in. prawo do:
Każdego roku do biura Rzecznika Praw Pacjenta wpływa około 60-70 tys. zgłoszeń ze skargami pacjentów. Najczęściej łamane prawa pacjenta to dostęp do świadczeń zdrowotnych i dokumentacji medycznej, poszanowanie godności i intymności oraz prawo do informacji.
Jakie zachowania należy traktować jako naruszenie praw pacjenta? Są to np. niekulturalne komentarze i postawa oceniająca u lekarza lub pielęgniarki. Łamaniem prawa jest wykonywanie badań wymagających zapewnienia prywatności pacjentowi (np. USG ginekologicznego) przy drzwiach nie zamkniętych na klucz. Naruszeniem prawa dostępu do informacji jest też udzielanie pacjentowi ogólnych, a nawet zdawkowych odpowiedzi, bez wyjaśniania skomplikowanych pojęć medycznych.
Rzecznik Praw Pacjenta (RzPP) jest centralnym organem administracji państwowej. Jego zadaniem jest ochrona praw pacjentów – pomoc poszkodowanym, którzy ucierpieli przez błędy i wypadki medyczne. Do zakresu działania Rzecznika należy m.in.:
Jeśli podczas leczenia lub diagnostyki lekarz dopuścił się zaniedbań, np. nie chciał udostępnić Ci kopii dokumentacji medycznej lub nie wyjaśnił, na czym polega Twoja choroba i jak będzie przebiegało leczenie, zgłoś się do Rzecznika Praw Pacjenta. Możesz to zrobić, korzystając z bezpłatnej infolinii 800-190-590, czynnej od poniedziałku do piątku, od 08:00 do 20:00. Innym sposobem jest napisanie wniosku o wszczęcie postępowania wyjaśniającego do Rzecznika Praw Pacjenta. W treści dokumentu podaj:
Wniosek czytelnie podpisz i wyślij listem na adres: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa lub e-mailem na: kancelaria@rpp.gov.pl. Do dyspozycji masz też platformę ePUAP albo fax: (22) 506-50-64.
Masz przypuszczenia, że w Twoim przypadku doszło do błędu lekarskiego lub medycznego? Swoje podejrzenia warto skonsultować z ekspertami do spraw odszkodowań. Prawnicy z nalezysie.pl od lat pomagają osobom takim jak Ty. Dzięki ich praktyce i doświadczeniu dowiesz się, czy przysługuje Ci odszkodowanie za błąd medyczny i jak się o nie ubiegać.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |