• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Błędy Medyczne
    • Karta Praw Pacjenta – co zawiera? Jakie prawa i obowiązki pacjenta są w niej zawarte?
    Poznaj 10 sytuacji, które dają Ci prawo do ubiegania się o odszkodowanie
    10/03/2021
    Kradzież auta z parkingu. Jakie masz prawa jako kierowca?
    10/03/2021

    Karta Praw Pacjenta – co zawiera? Jakie prawa i obowiązki pacjenta są w niej zawarte?

    10/03/2021
    Kategorie
    • Błędy Medyczne
    • Poradnik
    Tagi
    • Błąd medyczny

    Wyobraź sobie, że nagle trafiasz do szpitala. Leżysz na sali, lekarze zlecają Ci kolejne badania, a Ty nie wiesz, co Ci dolega i w jakim celu znowu masz pobieraną krew. W takiej sytuacji dobrze wiedzieć, jakie są prawa pacjenta w szpitalu. Zobacz, jakie przywileje daje Ci Karta Praw Pacjenta, kim jest Rzecznik Praw Pacjenta i kiedy warto się do niego zgłosić.

    Co zawiera Karta Praw Pacjenta?

    Karta Praw Pacjenta zapewnia Ci dostęp do opieki zdrowotnej na wysokim poziomie. Znając zapisy tego dokumentu, łatwiej unikniesz naruszeń swoich praw w szpitalach i przychodniach. Karta składa się z dwóch części – ogólnej i szczegółowej. W pierwszej znajdziesz 28 pozycji określających główne prawa pacjenta, który korzysta z refundowanej opieki medycznej. W części drugiej znajdziesz sprecyzowane zagadnienia o swoich prawach w szpitalu, przychodniach, poradniach, ośrodkach i innych zakładach opieki zdrowotnej oraz w szpitalu psychiatrycznym. Szczegółowa część Karty Praw Pacjenta przedstawia też to, jakie prawa ma dziecko, które otrzymuje leczenie w ramach NFZ. 

    Jakie podstawowe prawa pacjenta wynikają z Karty Praw Pacjenta?

    W ogólnej części Karty Praw Pacjenta znajdziesz podstawowe prawa i obowiązki. Zaliczają się do nich m.in. prawo do:

    • ochrony zdrowia;
    • świadczeń zdrowotnych;
    • natychmiastowej pomocy medycznej;
    • poszanowania godności i intymności pacjenta;
    • spokojnej śmierci;
    • informacji o stanie zdrowia, metodach leczenia itd.;
    • pisemnej zgody na zabieg operacyjny;
    • dostępu do dokumentacji medycznej;
    • wyżywienia w szpitalu i innych zakładach opieki zdrowotnej;
    • opieki duszpasterza;
    • złożenia skargi na lekarza;
    • wypisania ze szpitala na własne żądanie.

    Naruszenie praw pacjenta – najczęstsze przypadki

    Każdego roku do biura Rzecznika Praw Pacjenta wpływa około 60-70 tys. zgłoszeń ze skargami pacjentów. Najczęściej łamane prawa pacjenta to dostęp do świadczeń zdrowotnych i dokumentacji medycznej, poszanowanie godności i intymności oraz prawo do informacji. 

    Jakie zachowania należy traktować jako naruszenie praw pacjenta? Są to np. niekulturalne komentarze i postawa oceniająca u lekarza lub pielęgniarki. Łamaniem prawa jest wykonywanie badań wymagających zapewnienia prywatności pacjentowi (np. USG ginekologicznego) przy drzwiach nie zamkniętych na klucz. Naruszeniem prawa dostępu do informacji jest też udzielanie pacjentowi ogólnych, a nawet zdawkowych odpowiedzi, bez wyjaśniania skomplikowanych pojęć medycznych.

    Kim jest Rzecznik Praw Pacjenta i kiedy można się do niego zgłosić?

    Rzecznik Praw Pacjenta (RzPP) jest centralnym organem administracji państwowej. Jego zadaniem jest ochrona praw pacjentów – pomoc poszkodowanym, którzy ucierpieli przez błędy i wypadki medyczne. Do zakresu działania Rzecznika należy m.in.:

    • prowadzenie postępowań w przypadku działań, które naruszają prawa pacjentów;
    • sporządzanie dla Rady Ministrów zarysów aktów prawnych odnoszących się do ochrony praw pacjenta;
    • tworzenie publikacji i programów edukacyjnych, których celem jest rozpowszechnianie wiedzy na temat ochrony praw pacjenta;
    • współpraca z różnymi organizacjami (pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi) działającymi na rzecz pacjenta;
    • utrzymywanie kontaktu z ubezpieczonymi w NFZ;
    • rozpatrywanie skarg pacjentów.

    Jeśli podczas leczenia lub diagnostyki lekarz dopuścił się zaniedbań, np. nie chciał udostępnić Ci kopii dokumentacji medycznej lub nie wyjaśnił, na czym polega Twoja choroba i jak będzie przebiegało leczenie, zgłoś się do Rzecznika Praw Pacjenta. Możesz to zrobić, korzystając z bezpłatnej infolinii 800-190-590, czynnej od poniedziałku do piątku, od 08:00 do 20:00. Innym sposobem jest napisanie wniosku o wszczęcie postępowania wyjaśniającego do Rzecznika Praw Pacjenta. W treści dokumentu podaj:

    • dane osobowe pacjenta, którego prawa zostały naruszone;
    • nazwę lekarza lub zakładu opieki medycznej, którego sprawa dotyczy;
    • szczegółowy opis sytuacji.

    Wniosek czytelnie podpisz i wyślij listem na adres: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa lub e-mailem na: kancelaria@rpp.gov.pl. Do dyspozycji masz też platformę ePUAP albo fax: (22) 506-50-64.

    Masz przypuszczenia, że w Twoim przypadku doszło do błędu lekarskiego lub medycznego? Swoje podejrzenia warto skonsultować z ekspertami do spraw odszkodowań. Prawnicy z nalezysie.pl i euco.pl od lat pomagają osobom takim jak Ty. Dzięki ich praktyce i doświadczeniu dowiesz się, czy przysługuje Ci odszkodowanie za błąd medyczny i jak się o nie ubiegać. 

    Stałeś się ofiarą błędu medycznego? Sprawdź jak możemy Ci pomóc

    Umów się na rozmowę





      Share
      3

      Powiązane wpisy

      04/03/2021

      Odszkodowanie za Covid-19. Sprawdź, czy dostaniesz zwrot kosztów za odwołaną wycieczkę


      Czytaj dalej
      25/02/2021

      Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny? Kiedy przysługuje?


      Czytaj dalej
      01/02/2021

      Lekarz nie udzielił Ci pomocy? Sprawdź, jakie są Twoje prawa


      Czytaj dalej
      26/01/2021

      Odszkodowanie dla lekarzy i pielęgniarek za zakażenie się koronawirusem w miejscu pracy


      Czytaj dalej
      26/01/2021

      Pacjent z chorobą przewlekłą w pandemii. Opóźnienia w diagnostyce i leczeniu


      Czytaj dalej
      26/01/2021

      Zarażenie koronawirusem w szpitalu. Czy można uzyskać odszkodowanie?


      Czytaj dalej

      O nas

      Jesteśmy częścią grupy EuCO, spółki notowanej na GPW w Warszawie, która od 16 lat pomaga poszkodowanym uzyskać wyższe odszkodowania.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.euco.pl,

      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      NależySię Grupa EUCO S.A.

      ul. Kolbego 18
      59-220 Legnica
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: nalezysie@euco.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)