Loading...

nasze-historie

Kobieta u mechanika – jak złożyć reklamację naprawy samochodu?

Kobiety często stają się ofiarami oszustw w zakładach mechanicznych. Fachowcy wiedzą, że wiele z nich nie zna się na motoryzacji i niejednokrotnie wykorzystują ten fakt, wykonując naprawy pobieżnie lub naciągając swoje klientki na niepotrzebne wydatki. Czy w takim przypadku masz prawo złożyć reklamację naprawy samochodu? Czy należy Ci się okres gwarancji? Kiedy możesz dostać odszkodowanie za błąd w warsztacie mechanicznym? 

Oddając samochód do mechanika, korzystaj wyłącznie z oficjalnych zakładów. W branży motoryzacyjnej działa wielu samouków, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej i trudno u nich cokolwiek reklamować.

Jak mechanicy oszukują klientów i klientki?

Mechanicy próbują różnych metod, żeby zarobić jak najwięcej na swoich klientach. Jeżeli więc w zakładzie pojawi się osoba, która sprawia wrażenie nie znającej się na branży motoryzacyjnej, fachowcy mogą:

  • namawiać na wymianę płynów i olejów, mimo że w rzeczywistości nie jest ona konieczna;
  • montować tańsze części (tzw. zamienniki), a na fakturze lub rachunku podawać je jako części oryginalne (od producenta);
  • wykonać kilka drobnych napraw i wmawiać klientom, że zrobili ich bardzo dużo i dlatego rachunek za usługę jest tak kosztowny;
  • wymieniać oryginalne części w samochodzie na używane zamienniki, by ponownie wykorzystać je podczas innej naprawy. 

Bez względu na to, czy masz wrażenie, że mechanik w warsztacie Cię oszukał czy nie, zawsze zabieraj rachunek lub fakturę za wykonaną usługę. To jedyny dokument, który daje Ci prawo do reklamacji i ubiegania się o odszkodowanie.

Reklamacja naprawy u mechanika

Po odebraniu pojazdu od mechanika nie widzisz poprawy? Usterka nadal daje o sobie znać albo samochód jeździ jeszcze gorzej niż przedtem? Wróć do warsztatu i porozmawiaj z fachowcem, który zajmował się Twoim autem. Zanim złożysz reklamację lub wstąpisz na ścieżkę prawną, spróbuj załatwić sprawę polubownie. 

Jeżeli nie uda Ci się dojść do porozumienia z mechanikiem, złóż reklamację. Najłatwiej będzie Ci dochodzić swoich praw wtedy, gdy przed nawiązaniem współpracy spisaliście umowę. Jej brak nie odbiera Ci jednak szans na odszkodowanie. Ustalając efekt naprawy i czynności, jakie mają umożliwić jego osiągnięcie, Wasza współpraca nabrała charakteru umowy o dzieło, co wiąże się z odpowiedzialnością mechanika wobec swojego klienta, czyli Ciebie. 

Reklamację złóż w wersji pisemnej, najlepiej w dwóch egzemplarzach. Opisz, jak doszło do ujawnienia się usterki i zaznacz, jaki jest zakres Twoich roszczeń. Napisz, że chcesz, aby warsztat bezpłatnie usunął usterkę lub skutki niewłaściwie wykonanej naprawy. Po dostarczeniu reklamacji mechanikowi poproś o złożenie podpisu na obu kopiach i przybicie pieczęci z datą wpłynięcia pisma do firmy. Mechanik odpowiada za świadczone przez siebie usługi przez dwa lata od dnia naprawy. Oznacza to, że po odebraniu samochodu z warsztatu, masz 24 miesiące, aby zgłosić wadliwą naprawę. 

Składając reklamację, pamiętaj, że pojazd używany nie musi być naprawiony do stanu nowości, a jedynie tak, aby jego sprawność odpowiadała rocznikowi produkcji i przebiegowi. 

Odszkodowanie za błąd w warsztacie mechanicznym

Sprawę nieuczciwej naprawy zgłoś do Rzecznika Praw Konsumentów, Inspekcji Pracy lub złóż pozew do sądu. Najbardziej skuteczną i najczęściej praktykowaną ścieżką jest wstąpienie na drogę sądową. Proces przeciwko mechanikowi będzie wymagał od Ciebie uzasadnienia swoich racji i potwierdzenia ich materiałem dowodowym. Jak udowodnić, że samochód nie został właściwie naprawiony? Najlepiej zatrudniając obiektywnego rzeczoznawcę. Jeżeli okaże się, że winę za usterkę ponosi zakład mechaniczny, możesz ubiegać się o zwrot kosztów zatrudnienia rzeczoznawcy. 

W niektórych przypadkach trudno udowodnić winę mechanika. Dotyczy to np. pojazdów w złym stanie technicznym, w których usterki są głęboko ukryte. W takim przypadku rzeczoznawca może uznać, że mechanik nie miał możliwości znaleźć wady pojazdu i to zamknie Twoją drogę od odzyskania swoich pieniędzy. Jeżeli nie wiesz, czy możesz dostać odszkodowanie za błąd w warsztacie mechanicznym oraz jak się o nie ubiegać, skorzystaj z wiedzy i doświadczenia specjalistów z nalezysie.pl i euco.pl. Nasi pełnomocnicy bez żadnych opłat przeanalizują Twoją sprawę i zasadność roszczeń. Pomogą sformułować skuteczne argumenty przemawiające na Twoją korzyść i będą reprezentować Cię w trakcie rozpraw sądowych.

Gwarancja za pracę mechanika

Warsztaty samochodowe nie mają obowiązku udzielania gwarancji na swoje usługi. Jako klient możesz domagać się naprawy usterki na podstawie ustawy konsumenckiej, czyli stwierdzenia, że otrzymany towar (w tym przypadku samochód po naprawie) jest niezgodny z umową. Gwarancja w warsztacie jest dobrowolna. Jeżeli mechanik, jeszcze przed rozpoczęciem prac przy Twoim samochodzie, zapewnia, że udzieli Ci gwarancji na zakupione u niego części i wykonaną usługę, poproś go o zapisanie tej informacji i potwierdzenie jej pieczątką zakładu. 

Zobacz również:

Szkoda całkowita z OC i AC. Co zrobić z wrakiem pojazdu?

Zaniżone odszkodowanie OC, czyli w jaki sposób ubezpieczyciele oszukują klientów?

Doznałaś szkody w wyniku błędu mechanika? Sprawdź jak możemy ci pomóc.
Umów się na bezpłatną konsultację