Podczas wymiany lub zwrotu towarów kluczową sprawą jest okazanie dowodu zakupu. Może to być paragon, potwierdzenie dokonania transakcji kartą, imienna faktura czy wydruk z rachunku bankowego. Jest to jedyny formalny sposób potwierdzający, że przedmiot rzeczywiście został nabyty w danym miejscu.
Rozwiązaniem, które z pewnością ułatwi ewentualną wymianę towaru, będzie skonsultowanie tej sprawy ze sprzedawcą już na etapie zakupu. Jeżeli właściciel sklepu potwierdzi taką możliwość, warto poprosić go o zapisanie tej informacji na odwrocie paragonu i potwierdzenie jej pieczątką.
Jeżeli po rozpakowaniu prezentu okazało się, że ukryty w nim sprzęt jest uszkodzony, konsument ma prawo złożyć reklamację. W takiej sytuacji wystarczy udać się do sklepu, okazać dowód zakupu i żądać od sprzedawcy naprawy urządzenia lub wymiany na nowy sprzęt. Jeżeli usterka jest poważna i nie ma możliwości jej usunięcia, klient może oczekiwać zwrotu pieniędzy. Warto pamiętać, że podczas reklamacji gotówka powinna zostać wypłacona do ręki lub z powrotem na kartę. Niedopuszczalne jest oddanie należności w formie karty podarunkowej.
Możliwość oddania towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym nie podlega żadnym regulacjom prawnym. W związku z tym jego przyjęcie to jedynie dobra wola sprzedawcy i ustalenie wynikające z polityki zwrotów tej placówki. Ze względu na szybko rozwijającą się konkurencję, coraz więcej sklepów stacjonarnych wychodzi w kierunku swoich klientów i umożliwia im dokonywanie zwrotów nawet w ciągu do 30 dni od daty zakupu. Powszechnie praktykowaną formą rozliczenia jest przekazanie środków na kartę podarunkową przeznaczoną do realizacji wyłącznie na terenie danego sklepu. Jeżeli właściciel nie udostępnia klientom takiej możliwości, warto zapytać, czy można wymienić produkt na inny. To wygodne rozwiązanie, np. w przypadku, gdy nieudanym prezentem był element odzieży w niewłaściwym rozmiarze.
Sklepy stacjonarne najczęściej nie przyjmują zwrotu przedmiotów zakupionych w cenie promocyjnej lub produktów wykonywanych na indywidualne zamówienie. Personalizowana biżuteria z grawerem, szyta pod wymiar marynarka czy książka z dedykacją nie będą już towarem atrakcyjnym dla innych klientów.
Bez wątpienia najłatwiej zwrócić towar nabyty na odległość, a więc przez internet lub telefon, ponieważ jest to zakup opisany w Ustawie o prawach konsumenta. Zgodnie z treścią tego orzeczenia, każdy, kto dokonał zakupu poza lokalem sklepu, może dokonać zwrotu w ciągu 14 dni. Istotne jest to, że klient nie musi podawać powodu rezygnacji z towaru i otrzymuje pełną jego równowartość. Jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta w trakcie zakupu o dwutygodniowym terminie zwrotu, czas ten może być wydłużony nawet do 12 miesięcy.
Forma odstąpienia od zakupu jest dowolna. Można ją złożyć przez telefon, listownie lub mailem. W świetle prawa już samo odesłanie towaru oznacza rezygnację z zakupu i nie wymaga spisywania oświadczenia potwierdzającego stanowisko klienta.
Oczywiście nie każdy przedmiot kupiony przez internet można oddać i oczekiwać zwrotu pieniędzy. Sytuacje, w których obowiązują wyłączenia, to np. zakup:
Uprawnienia dotyczące zwrotu towaru zakupionego na odległość nie dotyczą też towarów zakupionych na fakturę VAT wystawianych na działalność gospodarczą.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |