Loading...

nasze-historie

Nieudany prezent – kiedy można go zwrócić i jakie prawa przysługują konsumentowi?

Zdublowana książka, niesprawny sprzęt elektroniczny, za mały sweter… chyba każdy wie, czym jest nietrafiony prezent świąteczny. Zwrot problematycznego podarunku może nie być łatwy, ponieważ nie jest równoznaczny z reklamacją. W pierwszym przypadku konsument chce oddać do sklepu zakupioną wcześniej rzecz bez żadnych wad i bez wyjaśniania powodu. Taka możliwość zależy przede wszystkim od dobrej woli sprzedającego i regulaminu sklepu. W drugim przypadku sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację uszkodzonego towaru i oddać naprawiony sprzęt lub zwrócić pieniądze.

Każdego roku nieudany prezent pod choinką znajduje prawie 20% osób. Takie nietrafione podarunki, których nie ma możliwości zwrócić, można sprzedać na własną rękę na portalach aukcyjnych lub zlicytować na cel charytatywny.

Dowód zakupu – podstawa wymiany nietrafionego prezentu

Podczas wymiany lub zwrotu towarów kluczową sprawą jest okazanie dowodu zakupu. Może to być paragon, potwierdzenie dokonania transakcji kartą, imienna faktura czy wydruk z rachunku bankowego. Jest to jedyny formalny sposób potwierdzający, że przedmiot rzeczywiście został nabyty w danym miejscu. 

Rozwiązaniem, które z pewnością ułatwi ewentualną wymianę towaru, będzie skonsultowanie tej sprawy ze sprzedawcą już na etapie zakupu. Jeżeli właściciel sklepu potwierdzi taką możliwość, warto poprosić go o zapisanie tej informacji na odwrocie paragonu i potwierdzenie jej pieczątką. 

Reklamacja nieudanego prezentu

Jeżeli po rozpakowaniu prezentu okazało się, że ukryty w nim sprzęt jest uszkodzony, konsument ma prawo złożyć reklamację. W takiej sytuacji wystarczy udać się do sklepu, okazać dowód zakupu i żądać od sprzedawcy naprawy urządzenia lub wymiany na nowy sprzęt. Jeżeli usterka jest poważna i nie ma możliwości jej usunięcia, klient może oczekiwać zwrotu pieniędzy. Warto pamiętać, że podczas reklamacji gotówka powinna zostać wypłacona do ręki lub z powrotem na kartę. Niedopuszczalne jest oddanie należności w formie karty podarunkowej.

Zwrot nietrafionego prezentu zakupionego stacjonarnie

Możliwość oddania towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym nie podlega żadnym regulacjom prawnym. W związku z tym jego przyjęcie to jedynie dobra wola sprzedawcy i ustalenie wynikające z polityki zwrotów tej placówki. Ze względu na szybko rozwijającą się konkurencję, coraz więcej sklepów stacjonarnych wychodzi w kierunku swoich klientów i umożliwia im dokonywanie zwrotów nawet w ciągu do 30 dni od daty zakupu. Powszechnie praktykowaną formą rozliczenia jest przekazanie środków na kartę podarunkową przeznaczoną do realizacji wyłącznie na terenie danego sklepu. Jeżeli właściciel nie udostępnia klientom takiej możliwości, warto zapytać, czy można wymienić produkt na inny. To wygodne rozwiązanie, np. w przypadku, gdy nieudanym prezentem był element odzieży w niewłaściwym rozmiarze.

Sklepy stacjonarne najczęściej nie przyjmują zwrotu przedmiotów zakupionych w cenie promocyjnej lub produktów wykonywanych na indywidualne zamówienie. Personalizowana biżuteria z grawerem, szyta pod wymiar marynarka czy książka z dedykacją nie będą już towarem atrakcyjnym dla innych klientów. 

Jak zwrócić nieudany prezent kupiony przez internet?

Bez wątpienia najłatwiej zwrócić towar nabyty na odległość, a więc przez internet lub telefon, ponieważ jest to zakup opisany w Ustawie o prawach konsumenta. Zgodnie z treścią tego orzeczenia, każdy, kto dokonał zakupu poza lokalem sklepu, może dokonać zwrotu w ciągu 14 dni. Istotne jest to, że klient nie musi podawać powodu rezygnacji z towaru i otrzymuje pełną jego równowartość. Jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta w trakcie zakupu o dwutygodniowym terminie zwrotu, czas ten może być wydłużony nawet do 12 miesięcy. 

Forma odstąpienia od zakupu jest dowolna. Można ją złożyć przez telefon, listownie lub mailem. W świetle prawa już samo odesłanie towaru oznacza rezygnację z zakupu i nie wymaga spisywania oświadczenia potwierdzającego stanowisko klienta. 

Kiedy sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru zakupionego na odległość?

Oczywiście nie każdy przedmiot kupiony przez internet można oddać i oczekiwać zwrotu pieniędzy.  Sytuacje, w których obowiązują wyłączenia, to np. zakup:

  • przedmiotu na aukcji, w której uczestniczyło kilku potencjalnych nabywców;
  • towaru produkowanego na indywidualne zamówienie;
  • produktu o krótkiej dacie ważności;
  • artykułu o zmiennej cenie, która nie jest kontrolowana przez sprzedającego;
  • programów komputerowych lub nagrań dźwiękowych sprzedawanych w zapieczętowanych opakowaniach;
  • gazet i czasopism (poza prenumeratami).

Uprawnienia dotyczące zwrotu towaru zakupionego na odległość nie dotyczą też towarów zakupionych na fakturę VAT wystawianych na działalność gospodarczą. 

Zobacz również:

Dzień babci i dziadka. Jakie prezenty dla dziadków sprawią radość i zapewnią bezpieczeństwo naszym seniorom?

95% odszkodowań jest zaniżonych. Daj sobie pomóc.
Umów się na bezpłatną konsultację