• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Poradnik
    • Nieudany prezent – kiedy można go zwrócić i jakie prawa przysługują konsumentowi?
    Wypadek w pracy. Jakie odszkodowanie przysługuje poszkodowanemu za uszczerbek na zdrowiu?
    19/12/2020
    Pogryzienie przez psa – odszkodowanie i zadośćuczynienie dla poszkodowanego
    08/01/2021

    Nieudany prezent – kiedy można go zwrócić i jakie prawa przysługują konsumentowi?

    22/12/2020
    Kategorie
    • Poradnik
    Tagi
    • poradnik
    nieudany prezent
    Zdublowana książka, niesprawny sprzęt elektroniczny, za mały sweter… chyba każdy wie, czym jest nietrafiony prezent świąteczny. Zwrot problematycznego podarunku może nie być łatwy, ponieważ nie jest równoznaczny z reklamacją. W pierwszym przypadku konsument chce oddać do sklepu zakupioną wcześniej rzecz bez żadnych wad i bez wyjaśniania powodu. Taka możliwość zależy przede wszystkim od dobrej woli sprzedającego i regulaminu sklepu. W drugim przypadku sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację uszkodzonego towaru i oddać naprawiony sprzęt lub zwrócić pieniądze.

     

    Dowód zakupu – podstawa wymiany nietrafionego prezentu

    Podczas wymiany lub zwrotu towarów kluczową sprawą jest okazanie dowodu zakupu. Może to być paragon, potwierdzenie dokonania transakcji kartą, imienna faktura czy wydruk z rachunku bankowego. Jest to jedyny formalny sposób potwierdzający, że przedmiot rzeczywiście został nabyty w danym miejscu. 

    Rozwiązaniem, które z pewnością ułatwi ewentualną wymianę towaru, będzie skonsultowanie tej sprawy ze sprzedawcą już na etapie zakupu. Jeżeli właściciel sklepu potwierdzi taką możliwość, warto poprosić go o zapisanie tej informacji na odwrocie paragonu i potwierdzenie jej pieczątką. 

    Reklamacja nieudanego prezentu

    Jeżeli po rozpakowaniu prezentu okazało się, że ukryty w nim sprzęt jest uszkodzony, konsument ma prawo złożyć reklamację. W takiej sytuacji wystarczy udać się do sklepu, okazać dowód zakupu i żądać od sprzedawcy naprawy urządzenia lub wymiany na nowy sprzęt. Jeżeli usterka jest poważna i nie ma możliwości jej usunięcia, klient może oczekiwać zwrotu pieniędzy. Warto pamiętać, że podczas reklamacji gotówka powinna zostać wypłacona do ręki lub z powrotem na kartę. Niedopuszczalne jest oddanie należności w formie karty podarunkowej.

    Zwrot nietrafionego prezentu zakupionego stacjonarnie

    Możliwość oddania towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym nie podlega żadnym regulacjom prawnym. W związku z tym jego przyjęcie to jedynie dobra wola sprzedawcy i ustalenie wynikające z polityki zwrotów tej placówki. Ze względu na szybko rozwijającą się konkurencję, coraz więcej sklepów stacjonarnych wychodzi w kierunku swoich klientów i umożliwia im dokonywanie zwrotów nawet w ciągu do 30 dni od daty zakupu. Powszechnie praktykowaną formą rozliczenia jest przekazanie środków na kartę podarunkową przeznaczoną do realizacji wyłącznie na terenie danego sklepu. Jeżeli właściciel nie udostępnia klientom takiej możliwości, warto zapytać, czy można wymienić produkt na inny. To wygodne rozwiązanie, np. w przypadku, gdy nieudanym prezentem był element odzieży w niewłaściwym rozmiarze.

    Sklepy stacjonarne najczęściej nie przyjmują zwrotu przedmiotów zakupionych w cenie promocyjnej lub produktów wykonywanych na indywidualne zamówienie. Personalizowana biżuteria z grawerem, szyta pod wymiar marynarka czy książka z dedykacją nie będą już towarem atrakcyjnym dla innych klientów. 

    Jak zwrócić nieudany prezent kupiony przez internet?

    Bez wątpienia najłatwiej zwrócić towar nabyty na odległość, a więc przez internet lub telefon, ponieważ jest to zakup opisany w Ustawie o prawach konsumenta. Zgodnie z treścią tego orzeczenia, każdy, kto dokonał zakupu poza lokalem sklepu, może dokonać zwrotu w ciągu 14 dni. Istotne jest to, że klient nie musi podawać powodu rezygnacji z towaru i otrzymuje pełną jego równowartość. Jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta w trakcie zakupu o dwutygodniowym terminie zwrotu, czas ten może być wydłużony nawet do 12 miesięcy. 

    Forma odstąpienia od zakupu jest dowolna. Można ją złożyć przez telefon, listownie lub mailem. W świetle prawa już samo odesłanie towaru oznacza rezygnację z zakupu i nie wymaga spisywania oświadczenia potwierdzającego stanowisko klienta. 

    Kiedy sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru zakupionego na odległość?

    Oczywiście nie każdy przedmiot kupiony przez internet można oddać i oczekiwać zwrotu pieniędzy.  Sytuacje, w których obowiązują wyłączenia, to np. zakup:

    • przedmiotu na aukcji, w której uczestniczyło kilku potencjalnych nabywców;
    • towaru produkowanego na indywidualne zamówienie;
    • produktu o krótkiej dacie ważności;
    • artykułu o zmiennej cenie, która nie jest kontrolowana przez sprzedającego;
    • programów komputerowych lub nagrań dźwiękowych sprzedawanych w zapieczętowanych opakowaniach;
    • gazet i czasopism (poza prenumeratami).

    Uprawnienia dotyczące zwrotu towaru zakupionego na odległość nie dotyczą też towarów zakupionych na fakturę VAT wystawianych na działalność gospodarczą. 

    Zobacz również:

    Dzień babci i dziadka. Jakie prezenty dla dziadków sprawią radość i zapewnią bezpieczeństwo naszym seniorom?

    95% odszkodowań jest zaniżonych. Daj sobie pomóc.

    nieudany prezent

    Umów się na rozmowę





      Share
      59

      Powiązane wpisy

      Kobieta pracuje zdalnie - nalezysie.pl
      07/07/2022

      Jak napisać wiarygodny i przekonujący opis zdarzenia do odszkodowania?


      Czytaj dalej
      04/07/2022

      Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa i przysługujące świadczenia


      Czytaj dalej
      06/05/2022

      Gigantyczne kolejki do urzędów. Skąd się biorą i czy można je ominąć, żeby szybko załatwić swoje sprawy?


      Czytaj dalej
      18/03/2022

      Jak ustalana jest renta powypadkowa i kto może się o nią ubiegać?


      Czytaj dalej
      18/09/2021

      7 zasad bezpiecznego przebywania w szkole


      Czytaj dalej
      16/09/2021

      Ranking najlepszych ubezpieczeń dla dzieci i młodzieży szkolnej. Wskazujemy, na co zwrócić uwagę


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)