Jeśli czekałeś na lot dłużej niż trzy godziny, a odpowiedzialność za całą sytuację leży po stronie linii lotniczych, przysługuje Ci odszkodowanie. Jak obliczyć, ile trwało opóźnienie? Załóżmy, że Twój lot był przewidziany na godzinę 10.00. Przez błędy logistyczne samolot wystartował z lotniska o 13.30, czyli o 3 godziny i 30 minut później niż zakładano. W trakcie rejsu pilot nadrobił 15 minut, czyli czas opóźnienia skrócił się do 3 godzin i 15 minut. Niestety po wylądowaniu Ty oraz pozostali pasażerowie czekaliście 20 minut na otwarcie drzwi samolotu, co oznacza wydłużenie oczekiwania. Całkowity czas opóźnienia wyniósł 3 godziny i 35 minut, a więc masz pełne prawo do ubiegania się o odszkodowanie.
Reklamację złóż najpóźniej w ciągu roku od opóźnionego lotu. Pieniądze zostaną zwrócone, jeżeli do opóźnienia doszło np. przez błędy techniczne lub logistyczne (zła organizacja) na lotnisku. Twoje prawo do odszkodowania eliminują tzw. nadzwyczajne okoliczności, czyli:
Linie lotnicze najczęściej odmawiają wypłaty odszkodowania właśnie przez wspomniane okoliczności wyjątkowe. Dlatego zanim złożysz wniosek o odszkodowanie do przewoźnika, dokładnie sprawdź, co było przyczyną opóźnień. Pamiętaj, że jeżeli sytuacja była spowodowana strajkiem pracowników, nie jest to stan wyjątkowy i masz prawo odzyskać pieniądze.
Inną sytuacją jest odwołany lot. Odszkodowanie otrzymasz wtedy na jeden z dwóch sposobów:
Reklamacja lotu daje Ci też możliwość uzyskania odszkodowania. Przewoźnik zmniejszy kwotę rekompensaty nawet o 50%, jeżeli zaproponował lot innym rejsem, gwarantującym dotarcie do celu nie później niż:
Jeżeli linie lotnicze znalazły dla Ciebie miejsce w klasie niższej niż pierwotnie wykupiona, dostaniesz zwrot w wysokości od 30% do 75% zapłaconej wcześniej kwoty. Odwrotna sytuacja nie oznacza jednak obowiązku dopłaty za miejsce w wyższym standardzie.
Bez względu na przyczynę opóźnień Twojego rejsu, linie lotnicze muszą zapewnić Ci opiekę i godne warunki oczekiwania. Są to:
Wysokość odszkodowania od linii lotniczych zależy przede wszystkim od długości rejsu i czasu opóźnienia. Jeżeli leciałeś w podróż:
Odszkodowanie za lot opóźniony o 3-4 godziny to 250-400 euro. Dłuższy czas oczekiwania (ponad 4h) lub odwołanie lotu dają Ci prawo do otrzymania rekompensaty od 250 do 600 euro. Jako pasażer możesz dostać tylko jedno odszkodowanie – albo za długość lotu, albo za opóźnienie czasowe. Wynosi ono maksymalnie 600 euro.
Zanim złożysz reklamację na linie lotnicze, skonsultuj swoją sprawę ze specjalistami do spraw odzyskiwania odszkodowań z nalezysie.pl. Nasi pełnomocnicy bezpłatnie przeanalizują Twoją sytuację i doradzą, czy przysługuje Ci też np. prawo do odszkodowania za zniszczony lub zagubiony bagaż.
Co najmniej pięciogodzinne opóźnienie to argument do anulowania umowy i wystąpienia o zwrot pieniędzy za bilet. Przewoźnik musi wtedy zapewnić Ci również lot powrotny.
Pieniądze za odwołany lot otrzymasz, jeśli przedstawisz niezbędne materiały dowodowe. Dlatego, mimo anulowania rejsu, zachowaj:
Czekając na lot, zbierz jak najwięcej szczegółów dotyczących Twojego rejsu:
Reklamację możesz złożyć poprzez formularze dostępne na stronach linii lotniczych lub w wersji papierowej na druku, który dostaniesz w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. We wniosku podaj swoje dane osobowe oraz kwotę roszczenia.
Pomoc w uzyskaniu odszkodowania: gdzie jej szukać i na czym polega?
Odszkodowanie z OC sprawcy. Sprawdź, co zrobić, aby odzyskać swoje pieniądze
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |