• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Poradnik
    • Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Sprawdź, kiedy je dostaniesz.
    Lekarz nie udzielił Ci pomocy? Sprawdź, jakie są Twoje prawa
    01/02/2021
    Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek za granicą?
    02/02/2021

    Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Sprawdź, kiedy je dostaniesz.

    02/02/2021
    Kategorie
    • Poradnik
    • Za niskie odszkodowanie
    Tagi
    • poradnik
    Zdarzyło Ci się, że w trakcie ważnej podróży służbowej albo długo wyczekiwanych wakacji Twój lot został opóźniony lub całkowicie anulowany? Wiele takich sytuacji nie jest spowodowanych złymi warunkami pogodowymi, a winą linii lotniczych. Sprawdź, kiedy możesz dostać odszkodowanie za odwołany lot. Jakie usługi oferują przewoźnicy za opóźniony lot i jak długo możesz czekać na zwrot swoich pieniędzy.
    Odszkodowanie za lot powinna wypłacić każda linia lotnicza, która naruszyła prawa pasażera. Zapis ten ma swoje podstawy prawne w Rozporządzeniu WE 261/2004. Nie ma więc znaczenia, czy opóźniony lub odwołany lot był pomiędzy krajami Unii Europejskiej czy też do innych państw, np. Norwegii, na Maderę, Azory czy Wyspy Kanaryjskie.

     

    Odszkodowanie za opóźniony lot

    Jeśli czekałeś na lot dłużej niż trzy godziny, a odpowiedzialność za całą sytuację leży po stronie linii lotniczych, przysługuje Ci odszkodowanie. Jak obliczyć, ile trwało opóźnienie? Załóżmy, że Twój lot był przewidziany na godzinę 10.00. Przez błędy logistyczne samolot wystartował z lotniska o 13.30, czyli o 3 godziny i 30 minut później niż zakładano. W trakcie rejsu pilot nadrobił 15 minut, czyli czas opóźnienia skrócił się do 3 godzin i 15 minut. Niestety po wylądowaniu Ty oraz pozostali pasażerowie czekaliście 20 minut na otwarcie drzwi samolotu, co oznacza wydłużenie oczekiwania. Całkowity czas opóźnienia wyniósł 3 godziny i 35 minut, a więc masz pełne prawo do ubiegania się o odszkodowanie. 

    Reklamację złóż najpóźniej w ciągu roku od opóźnionego lotu. Pieniądze zostaną zwrócone, jeżeli do opóźnienia doszło np. przez błędy techniczne lub logistyczne (zła organizacja) na lotnisku. Twoje prawo do odszkodowania eliminują tzw. nadzwyczajne okoliczności, czyli:

    • złe warunki pogodowe;
    • zagrożenie bezpieczeństwa (np. wprowadzenie stanu wyjątkowego w kraju do którego lecisz);
    • zamknięcie przestrzeni powietrznej.

    Linie lotnicze najczęściej odmawiają wypłaty odszkodowania właśnie przez wspomniane okoliczności wyjątkowe. Dlatego zanim złożysz wniosek o odszkodowanie do przewoźnika, dokładnie sprawdź, co było przyczyną opóźnień. Pamiętaj, że jeżeli sytuacja była spowodowana strajkiem pracowników, nie jest to stan wyjątkowy i masz prawo odzyskać pieniądze. 

    Odszkodowanie za odwołany lot

    Inną sytuacją jest odwołany lot. Odszkodowanie otrzymasz wtedy na jeden z dwóch sposobów:

    • Przede wszystkim przysługuje Ci zwrot kosztów biletów. Linie lotnicze, takie jak np. LOT lub Ryanair, za odwołany lot powinny zapłacić w ciągu 7 dni. Wyobraź sobie, że Twoja podróż składała się z dwóch rejsów i przez opóźnienie pierwszego lotu, nie zdążyłeś na drugi. W takim przypadku otrzymasz pieniądze za całą podróż, nie tylko za opóźniony lot. 
    • Zamiast gotówki możesz wybrać podróż w to samo miejsce w innym, zbliżonym do poprzedniego, terminie.

    Reklamacja lotu daje Ci też możliwość uzyskania odszkodowania. Przewoźnik zmniejszy kwotę rekompensaty nawet o 50%, jeżeli zaproponował lot innym rejsem, gwarantującym dotarcie do celu nie później niż:

    • dwie godziny (loty do 1500 km);
    • trzy godziny (rejsy od 1500-3500 km);
    • cztery godziny (dystans ponad 3500 km).

    Jeżeli linie lotnicze znalazły dla Ciebie miejsce w klasie niższej niż pierwotnie wykupiona, dostaniesz zwrot w wysokości od 30% do 75% zapłaconej wcześniej kwoty. Odwrotna sytuacja nie oznacza jednak obowiązku dopłaty za miejsce w wyższym standardzie. 

    Co przysługuje pasażerom oczekującym na lot?

    Bez względu na przyczynę opóźnień Twojego rejsu, linie lotnicze muszą zapewnić Ci opiekę i godne warunki oczekiwania. Są to:

    • bezpłatne jedzenie i picie; 
    • dwukrotny dostęp do telefonu, faksu lub poczty e-mail;
    • nocleg (o ile nowy rejs zaplanowany jest na dzień następny);
    • przejazd z lotniska na miejsce noclegu. 

    Jakie odszkodowanie od linii lotniczych dostanie pasażer?

    Wysokość odszkodowania od linii lotniczych zależy przede wszystkim od długości rejsu i czasu opóźnienia. Jeżeli leciałeś w podróż:

    • do 1500 km – przysługuje Ci do 250 euro;
    • ponad 1500 km (wewnątrz Unii Europejskiej) – otrzymasz maksymalnie 400 euro;
    • 1500-3500 km, ale poza Unią Europejska – 400 euro;
    • powyżej 3500 km i poza UE – przysługuje Ci nawet 600 euro. 

    Odszkodowanie za lot opóźniony o 3-4 godziny to 250-400 euro. Dłuższy czas oczekiwania (ponad 4h) lub odwołanie lotu dają Ci prawo do otrzymania rekompensaty od 250 do 600 euro. Jako pasażer możesz dostać tylko jedno odszkodowanie – albo za długość lotu, albo za opóźnienie czasowe. Wynosi ono maksymalnie 600 euro.

    Zanim złożysz reklamację na linie lotnicze, skonsultuj swoją sprawę ze specjalistami do spraw odzyskiwania odszkodowań z nalezysie.pl. Nasi pełnomocnicy bezpłatnie przeanalizują Twoją sytuację i doradzą, czy przysługuje Ci też np. prawo do odszkodowania za zniszczony lub zagubiony bagaż. 

    Co najmniej pięciogodzinne opóźnienie to argument do anulowania umowy i wystąpienia o zwrot pieniędzy za bilet. Przewoźnik musi wtedy zapewnić Ci również lot powrotny. 

    Jakie dokumenty będą potrzebne do uzyskania odszkodowania za odwołany lot?

    Pieniądze za odwołany lot otrzymasz, jeśli przedstawisz niezbędne materiały dowodowe. Dlatego, mimo anulowania rejsu, zachowaj:

    • kartę pokładową, bilet i potwierdzenie rezerwacji;
    • informacje o opóźnieniu;
    • rachunki za poniesione koszty (napoje, jedzenie, noclegi, dojazdy).

    Czekając na lot, zbierz jak najwięcej szczegółów dotyczących Twojego rejsu:

    • numer lotu;
    • czas odlotu i przylotu;
    • czas opóźnienia;
    • przyczynę opóźnienia.

    Reklamację możesz złożyć poprzez formularze dostępne na stronach linii lotniczych lub w wersji papierowej na druku, który dostaniesz w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. We wniosku podaj swoje dane osobowe oraz kwotę roszczenia.

    Zobacz również:

    Pomoc w uzyskaniu odszkodowania: gdzie jej szukać i na czym polega?

    Odszkodowanie z OC sprawcy. Sprawdź, co zrobić, aby odzyskać swoje pieniądze

    Nie wiesz czy należy się Tobie odszkodowanie? Sprawdź jak możemy ci pomóc.

    Umów się na rozmowę





      Share
      11

      Powiązane wpisy

      Kobieta pracuje zdalnie - nalezysie.pl
      07/07/2022

      Jak napisać wiarygodny i przekonujący opis zdarzenia do odszkodowania?


      Czytaj dalej
      04/07/2022

      Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa i przysługujące świadczenia


      Czytaj dalej
      06/05/2022

      Gigantyczne kolejki do urzędów. Skąd się biorą i czy można je ominąć, żeby szybko załatwić swoje sprawy?


      Czytaj dalej
      18/03/2022

      Jak ustalana jest renta powypadkowa i kto może się o nią ubiegać?


      Czytaj dalej
      18/09/2021

      7 zasad bezpiecznego przebywania w szkole


      Czytaj dalej
      16/09/2021

      Ranking najlepszych ubezpieczeń dla dzieci i młodzieży szkolnej. Wskazujemy, na co zwrócić uwagę


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)