Loading...

nasze-historie

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Sprawdź, kiedy je dostaniesz.

Zdarzyło Ci się, że w trakcie ważnej podróży służbowej albo długo wyczekiwanych wakacji Twój lot został opóźniony lub całkowicie anulowany? Wiele takich sytuacji nie jest spowodowanych złymi warunkami pogodowymi, a winą linii lotniczych. Sprawdź, kiedy możesz dostać odszkodowanie za odwołany lot. Jakie usługi oferują przewoźnicy za opóźniony lot i jak długo możesz czekać na zwrot swoich pieniędzy.

Odszkodowanie za lot powinna wypłacić każda linia lotnicza, która naruszyła prawa pasażera. Zapis ten ma swoje podstawy prawne w Rozporządzeniu WE 261/2004. Nie ma więc znaczenia, czy opóźniony lub odwołany lot był pomiędzy krajami Unii Europejskiej czy też do innych państw, np. Norwegii, na Maderę, Azory czy Wyspy Kanaryjskie.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Jeśli czekałeś na lot dłużej niż trzy godziny, a odpowiedzialność za całą sytuację leży po stronie linii lotniczych, przysługuje Ci odszkodowanie. Jak obliczyć, ile trwało opóźnienie? Załóżmy, że Twój lot był przewidziany na godzinę 10.00. Przez błędy logistyczne samolot wystartował z lotniska o 13.30, czyli o 3 godziny i 30 minut później niż zakładano. W trakcie rejsu pilot nadrobił 15 minut, czyli czas opóźnienia skrócił się do 3 godzin i 15 minut. Niestety po wylądowaniu Ty oraz pozostali pasażerowie czekaliście 20 minut na otwarcie drzwi samolotu, co oznacza wydłużenie oczekiwania. Całkowity czas opóźnienia wyniósł 3 godziny i 35 minut, a więc masz pełne prawo do ubiegania się o odszkodowanie. 

Reklamację złóż najpóźniej w ciągu roku od opóźnionego lotu. Pieniądze zostaną zwrócone, jeżeli do opóźnienia doszło np. przez błędy techniczne lub logistyczne (zła organizacja) na lotnisku. Twoje prawo do odszkodowania eliminują tzw. nadzwyczajne okoliczności, czyli:

  • złe warunki pogodowe;
  • zagrożenie bezpieczeństwa (np. wprowadzenie stanu wyjątkowego w kraju do którego lecisz);
  • zamknięcie przestrzeni powietrznej.

Linie lotnicze najczęściej odmawiają wypłaty odszkodowania właśnie przez wspomniane okoliczności wyjątkowe. Dlatego zanim złożysz wniosek o odszkodowanie do przewoźnika, dokładnie sprawdź, co było przyczyną opóźnień. Pamiętaj, że jeżeli sytuacja była spowodowana strajkiem pracowników, nie jest to stan wyjątkowy i masz prawo odzyskać pieniądze. 

Odszkodowanie za odwołany lot

Inną sytuacją jest odwołany lot. Odszkodowanie otrzymasz wtedy na jeden z dwóch sposobów:

  • Przede wszystkim przysługuje Ci zwrot kosztów biletów. Linie lotnicze, takie jak np. LOT lub Ryanair, za odwołany lot powinny zapłacić w ciągu 7 dni. Wyobraź sobie, że Twoja podróż składała się z dwóch rejsów i przez opóźnienie pierwszego lotu, nie zdążyłeś na drugi. W takim przypadku otrzymasz pieniądze za całą podróż, nie tylko za opóźniony lot. 
  • Zamiast gotówki możesz wybrać podróż w to samo miejsce w innym, zbliżonym do poprzedniego, terminie.

Reklamacja lotu daje Ci też możliwość uzyskania odszkodowania. Przewoźnik zmniejszy kwotę rekompensaty nawet o 50%, jeżeli zaproponował lot innym rejsem, gwarantującym dotarcie do celu nie później niż:

  • dwie godziny (loty do 1500 km);
  • trzy godziny (rejsy od 1500-3500 km);
  • cztery godziny (dystans ponad 3500 km).

Jeżeli linie lotnicze znalazły dla Ciebie miejsce w klasie niższej niż pierwotnie wykupiona, dostaniesz zwrot w wysokości od 30% do 75% zapłaconej wcześniej kwoty. Odwrotna sytuacja nie oznacza jednak obowiązku dopłaty za miejsce w wyższym standardzie. 

Co przysługuje pasażerom oczekującym na lot?

Bez względu na przyczynę opóźnień Twojego rejsu, linie lotnicze muszą zapewnić Ci opiekę i godne warunki oczekiwania. Są to:

  • bezpłatne jedzenie i picie; 
  • dwukrotny dostęp do telefonu, faksu lub poczty e-mail;
  • nocleg (o ile nowy rejs zaplanowany jest na dzień następny);
  • przejazd z lotniska na miejsce noclegu. 

Jakie odszkodowanie od linii lotniczych dostanie pasażer?

Wysokość odszkodowania od linii lotniczych zależy przede wszystkim od długości rejsu i czasu opóźnienia. Jeżeli leciałeś w podróż:

  • do 1500 km – przysługuje Ci do 250 euro;
  • ponad 1500 km (wewnątrz Unii Europejskiej) – otrzymasz maksymalnie 400 euro;
  • 1500-3500 km, ale poza Unią Europejska – 400 euro;
  • powyżej 3500 km i poza UE – przysługuje Ci nawet 600 euro. 

Odszkodowanie za lot opóźniony o 3-4 godziny to 250-400 euro. Dłuższy czas oczekiwania (ponad 4h) lub odwołanie lotu dają Ci prawo do otrzymania rekompensaty od 250 do 600 euro. Jako pasażer możesz dostać tylko jedno odszkodowanie – albo za długość lotu, albo za opóźnienie czasowe. Wynosi ono maksymalnie 600 euro.

Zanim złożysz reklamację na linie lotnicze, skonsultuj swoją sprawę ze specjalistami do spraw odzyskiwania odszkodowań z nalezysie.pl lub euco.pl. Nasi pełnomocnicy bezpłatnie przeanalizują Twoją sytuację i doradzą, czy przysługuje Ci też np. prawo do odszkodowania za zniszczony lub zagubiony bagaż. 

Co najmniej pięciogodzinne opóźnienie to argument do anulowania umowy i wystąpienia o zwrot pieniędzy za bilet. Przewoźnik musi wtedy zapewnić Ci również lot powrotny. 

Jakie dokumenty będą potrzebne do uzyskania odszkodowania za odwołany lot?

Pieniądze za odwołany lot otrzymasz, jeśli przedstawisz niezbędne materiały dowodowe. Dlatego, mimo anulowania rejsu, zachowaj:

  • kartę pokładową, bilet i potwierdzenie rezerwacji;
  • informacje o opóźnieniu;
  • rachunki za poniesione koszty (napoje, jedzenie, noclegi, dojazdy).

Czekając na lot, zbierz jak najwięcej szczegółów dotyczących Twojego rejsu:

  • numer lotu;
  • czas odlotu i przylotu;
  • czas opóźnienia;
  • przyczynę opóźnienia.

Reklamację możesz złożyć poprzez formularze dostępne na stronach linii lotniczych lub w wersji papierowej na druku, który dostaniesz w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. We wniosku podaj swoje dane osobowe oraz kwotę roszczenia.

Zobacz również:

Pomoc w uzyskaniu odszkodowania: gdzie jej szukać i na czym polega?

Odszkodowanie z OC sprawcy. Sprawdź, co zrobić, aby odzyskać swoje pieniądze

 

 

Nie wiesz czy należy się Tobie odszkodowanie? Sprawdź jak możemy ci pomóc.
Umów się na bezpłatną konsultację