W stosunku do swojego ubezpieczyciela zachowaj zasadę ograniczonego zaufania. Podczas sprzedaży polis agenci ubezpieczeniowi są przyjaźni i budują wrażenie łączącej was relacji. To jednak tylko pozory i słynne techniki manipulacji klientem. Ich celem jest nawiązanie współpracy i pozyskanie Twoich pieniędzy. W chwili zgłaszania szkody dialog nie będzie już tak optymistyczny. Przekonasz się, że Twój interes i sprawiedliwa kwota odszkodowania to ostatnie, czego chce ubezpieczyciel.
Firmy ubezpieczeniowe bardzo często sugerują zgłaszanie szkód w taki sposób, aby można było podważyć ich zasadność.
W jaki sposób?
Jeśli kiedykolwiek starałeś się o odszkodowanie z zakładu ubezpieczeń, wiesz, że przyznana kwota znacznie odbiega od Twoich wstępnych założeń. Okazuje się, że ponad 95% świadczeń jest zaniżonych i uderza w interes klienta. Nawet jeśli otrzymasz jakieś pieniądze, często nie pokryły one Twoich kosztów leczenia, nie wspominając o urazach fizycznych i psychicznych, o czym często zapominają nasi klienci. Nie wspominając o najważniejszym, czyli zadośćuczynieniu, które często stanowi przeszło 50% wartości należnego Tobie odszkodowania.
Ubezpieczyciel, przyznając Ci najniższą stawkę odszkodowania, liczy na to, że nie będziesz składał odwołania i przyjmiesz zaproponowaną ofertę, która może być nawet o kilka tysięcy niższa niż ta faktycznie Ci przysługująca. Wiele osób nawet nie wie, że ma prawo nie przystać na propozycję TU i domagać się wypłaty sprawiedliwych pieniędzy za doznaną szkodę.
Praktyka ekspertów z nalezysie.pl podpowiada, abyś nigdy nie przystawał na pierwszą wycenę, nawet jeśli wydaje się ona satysfakcjonująca. Przeprowadź własną analizę rynku. Zwróć się do firmy ubezpieczeniowej o udostępnienie dokumentów, na podstawie których wyliczono Twoje odszkodowanie. Uważaj na triki związane z zaniżaniem wartości samochodu i cen części. Napisz odwołanie od decyzji TU i dobrze uargumentuj swoje stanowisko. Udowodnij, że masz świadomość swoich praw i jesteś zdeterminowany, by walczyć o sprawiedliwe pieniądze. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, skorzystaj z pomocy specjalistów do spraw odzyskiwania odszkodowań.
Po zgłoszeniu szkody ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę Twojego odszkodowania. W praktyce jednak wiele firm nie dotrzymuje tych terminów i zwleka z wypłatą należności. Jedynym usprawiedliwionym spóźnieniem jest np. toczące się postępowanie cywilne, które jest niezbędne do ustalenia odpowiedzialności za zdarzenie. Mimo trudnych do wyjaśnienia okoliczności, bezsporną część pieniędzy powinieneś otrzymać już w pierwszych 30 dniach od dnia zgłoszenia. Jeśli ubezpieczyciel zwleka z wypłatą, możesz:
Poza opóźnieniami z wypłatą pieniędzy często spotkasz się też z brakiem uzasadnienia decyzji o obniżeniu odszkodowania lub odmowie wypłaty. W przypadku zdarzenia drogowego i ubiegania się o pieniądze po wypadku, ubezpieczyciele nagminnie odmawiają udostępniania akt szkody i celowo nie informują klientów o potrzebnych dokumentach, które umożliwiają skompletowanie formalności związanych z likwidacją szkody. Skutkuje to odrzuceniem wniosku o wypłatę odszkodowania.
Ubezpieczyciele nie tylko nagminnie zaniżają kwoty odszkodowań z wypadków, ale też wykorzystują łatwowierność swoich klientów. Podpisując polisę OC, często nakłaniają do zawierania innych umów ubezpieczeniowych. Wyrazem takiego zachowania jest chociażby sprzedaż polis ubezpieczeniowo-inwestycyjnych osobom starszym lub nie mającym żadnego doświadczenia z sektorem finansowym.
Pan Bartłomiej szukał polisy OC dla pierwszego samochodu swojej córki. Przy okazji pobytu w oddziale, agent podpowiedział mu o możliwości założenia dodatkowego specjalnego programu, w którym nasz bohater mógłby odkładać pieniądze na poczet zabezpieczenia przyszłości dziecka i dodatkowo także zarabiać.
Dla pana Bartłomieja była to nowość, na którą zgodził się, zapewniony dużym zyskiem i niewielkim ryzykiem straty. Zachęcony przekonaniami agenta, wpłacił 18 tys. zł na polisę i czekał na pierwsze zarobki. Po 4 latach okazało się, że nadwyżka, jaką wypracowała część inwestycyjna, to niecałe 250 zł. Oburzony klient chciał zerwać umowę i znaleźć inne, bardziej atrakcyjne rozwiązanie. Niestety, ku swojemu zdziwieniu, dowiedział się, że nie może jej anulować ze względu na poważne konsekwencje finansowe, jakie musiałby ponieść – rozwiązanie umowy skutkowałoby zwrotem w wysokości niespełna 20% całej wpłaconej sumy.
Polisy inwestycyjne często przedstawiane są przez agentów ubezpieczeniowych jako bezpieczne i przynoszące szybkie zyski programy regularnego oszczędzania. Tymczasem są to ryzykowne produkty, z których trudno zrezygnować. Taka polisa jest kosztowna, a okres jej obowiązywania wynosi zwykle około 10-15 lat. Jest ona przypadkiem produktu, w którym ubezpieczenie na życie jest ograniczone do minimum – może wynosić nawet 1 zł.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |