Wyobraź sobie, że pracujesz z domu. Niespodziewanie zepsuła się kamera, która jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych, a pracodawca zlecił Ci udanie się na zakupy w celu nabycia nowego sprzętu. Jadąc do sklepu, doznajesz wypadku. Czy masz szanse na odszkodowanie? Czy osoba pracująca zdalnie ma takie same prawa jak ta, która pełni swoje obowiązki w biurze? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedź.
Wybuch pandemii sprawił, że praca zdalna stała się codziennością wielu osób. Taka forma zatrudnienia nie jest jednak wolna od ryzyka wypadków.
Nie każde nieszczęśliwe zdarzenie, do którego doszło podczas pracy w domu, można potraktować jako wypadek przy pracy. Według obowiązującej definicji istnieją cztery warunki, które decydują o potraktowaniu danej sytuacji jako wypadek w pracy i są to:
Wypadkiem przy pracy, do którego doszło w trakcie home office (w przestrzeni prywatnej pracownika), może być sytuacja, gdy osoba zatrudniona z polecenia przełożonego np. musiała wyjść do sklepu i doznała szkody spowodowanej upadkiem lub poślizgnięciem. Takim zdarzeniem będzie też:
Pracownik, który pełni obowiązki służbowe z domu, w trakcie czasu pracy wykonuje także rozmaite czynności niezwiązane z jego pracą zawodową. Wypadkiem przy pracy nie będzie więc uszczerbek spowodowany upadkiem podczas wynoszenia śmieci, wymiany żarówki czy spaceru z psem ani poparzenie czy skaleczenie, do którego doszło podczas przygotowywania posiłku – nawet jeśli do kontuzji doszło w godzinach pracy.
Pracodawca, który deleguje swój personel na tryb pracy zdalnej, musi zapewnić osobom zatrudnionym optymalne warunki umożliwiające wypełnianie obowiązków służbowych. Obowiązek ten wynika z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Ustawa nie precyzuje jednak, co to w rzeczywistości oznacza i jak wpływa na kwestie BHP w trakcie home office, a firmy same we własnym zakresie ustalają zasady świadczenia pracy z domu w wewnętrznych regulaminach i politykach.
Ze statystyk GUS wynika natomiast, że jedną z głównych przyczyn wypadków na home office jest niestosowanie się do zasad BHP. Taka sytuacja oznacza odrzucenie wniosku o odszkodowanie i pozwala stwierdzić, że do zdarzenia doszło z winy pracownika. Jak uniknąć takiego zarzutu? Przede wszystkim warto skorzystać z pomocy doświadczonego pełnomocnika NależySię, który wyjaśni, że, aby doszło do odmowy wypłaty odszkodowania za wypadek przy pracy, to pracodawca ma obowiązek udowodnić, że osoba z jego personelu nie przestrzegała zasad bezpieczeństwa. Poszkodowany nie musi umożliwiać ani swojemu pracodawcy, ani pracownikom Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzenia kontroli w miejscu zamieszkania, co oznacza, że trudno jednoznacznie orzec, czy wypadek rzeczywiście został spowodowany przez załamanie zasad BHP podczas pracy zdalnej, czy nie.
Poszkodowany, który doznał uszczerbku na zdrowiu, wykonując obowiązki służbowe w swoim domu, powinien poinformować o zdarzeniu pracodawcę. Jego obowiązkiem jest zawiadomienie inspektora pracy, a jeśli wypadek był ciężki lub śmiertelny, także prokuratora. Pracodawca powołuje też specjalny zespół powypadkowy, który zajmuje się ustaleniem okoliczności nieszczęśliwego zdarzenia. Sporządzony przez członków komisji dokument jest niezbędny do ubiegania się o odszkodowanie i inne świadczenia kompensacyjne.
Poszkodowanemu po wypadku przy pracy na home office przysługuje szereg świadczeń, które mają ułatwić powrót do zdrowia, umożliwić leczenie i rehabilitację oraz zrekompensować doznane krzywdy. Do najważniejszych należą:
Okazuje się więc, że osoba pełniąca obowiązki zawodowe na home office ma takie same prawa jak pracownik stacjonarny, a wypadek w pracy zdalnej należy traktować w taki sam sposób, jak ten na terenie zakładu pracy. Nie istnieją żadne osobne zasady rozróżniające postępowanie w razie tych dwóch wydarzeń.
Trend pracy zdalnej na dobre zagościł w życiu niejednej firmy i jeśli ten stan się utrzyma, konieczne będzie doprecyzowanie założeń aktów prawnych i dostosowanie ich do nowej rzeczywistości. Tymczasem, jeśli Twój pracodawca lub ubezpieczyciel odmawiają Ci prawa do odszkodowania za wypadek przy pracy w trakcie wykonywania obowiązków służbowych zdalnie lub nie wiesz, czy Twoje zdarzenie można zakwalifikować jako wypadek przy pracy, skontaktuj się z nami. Zajmiemy się Twoją sprawą i podpowiemy, na jakie świadczenia możesz liczyć.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |