• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Wypadki komunikacyjne
    • Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa i przysługujące świadczenia
    Nowe kwoty odszkodowań za wypadek w pracy. O ile wzrosły świadczenia i kto może je dostać?
    06/05/2022

    Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa i przysługujące świadczenia

    04/07/2022
    Kategorie
    • Wypadki komunikacyjne
    • Wypadki w pracy i rolnictwie
    Tagi
    • poradnik
    • Wypadek komunikacyjny
    • Wypadek przy pracy
    Wypadek w drodze do pracy

    Wypadek w drodze do pracy lub z pracy do domu jest podstawą ubiegania się o odszkodowanie i stosowne świadczenia kompensacyjne. Warunkiem uzyskania należnych środków jest dopełnienie odpowiednich formalności. Sprawdź, czym jest wypadek do lub z pracy i jak wygląda procedura powypadkowa.

    Z tego artykułu dowiesz się:

    1. Czym jest wypadek w drodze powrotnej do domu?
    2. Jak przebiega procedura powypadkowa?
    3. Jakie są obowiązki poszkodowanego w chwili wypadku?
    4. Jakie są obowiązki pracodawcy?
    5. Co przysługuje poszkodowanemu?

    Wypadek w drodze do pracy – definicja

    Wypadek w drodze do pracy lub z pracy to zdarzenie nagłe, które wywołuje przyczyna zewnętrzna. Dochodzi do niego, gdy pracownik:

    • jest w drodze do lub z miejsca zatrudnienia;
    • poruszał się możliwie najkrótszą drogą i nie była ona w żaden sposób przerwana. 

    Przykład: Wyobraź sobie pana Marcina, który po wyjściu z biura wsiadł na swojego samochodu i pojechał prosto do domu. Po drodze przypomniał sobie jednak, że miał odebrać paczkę z paczkomatu zlokalizowanego w drugiej części miasta. Pan Marcin pojechał po paczkę, przy okazji wstąpił też do sklepu na drobne zakupy, a wyjeżdżając z parkingu, miał wypadek, w którym doznał poważnej kontuzji lewej nogi. W tej sytuacji poszkodowany nie był ofiarą wypadku w drodze z pracy do domu, ponieważ trasę, którą odbywał, przerwały przystanki w sklepie i paczkomacie. 

    Droga do lub z pracy może być przerwana, jeżeli sytuacja ta jest uzasadniona. Pracownik może też nie jechać drogą najkrótszą, jeżeli np. ze względów komunikacyjnych jest ona dogodniejsza. Droga do pracy lub z pracy to także trasa pomiędzy np. dwoma punktami zatrudnienia lub pracą a miejscem odbywania nauki.

    Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa

    Jak wygląda procedura powypadkowa w wypadkach samochodowych w drodze do pracy? Okazuje się, że najważniejszym czynnikiem takiego zdarzenia jest miejsce, w którym doszło do wypadku. To jest powód, dla którego w procedurze powypadkowej trzeba określić początek i koniec drogi.

    Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 25 stycznia 1980 r. sygn. akt III URN 59/79: “Droga do pracy rozpoczyna się w momencie wyjścia z domu (mieszkania) i kończy się z chwilą przybycia do miejsca pracy. Pracownik rozpoczyna drogę do pracy po przekroczeniu progu swojego mieszkania, co w przypadku zamieszkiwania w budynku jednomieszkaniowym oznacza przekroczenie progu domu.”

    Osoba, która mieszka w bloku lub innym budynku wielomieszkaniowym, zaczyna lub kończy swoją drogę pomiędzy miejscem zamieszkania a pracą w momencie, gdy przekroczy próg swojego mieszkania. W przypadku osób zamieszkujących domy jednorodzinne punktem początkowym i końcowym jest próg drzwi wejściowych. Jeżeli ubezpieczony pokonuje drogę z i do pracy np. prywatnym samochodem, ochrona ubezpieczeniowa obejmuje również czynności zmierzające do zabezpieczenia pojazdu, czyli np. zaparkowania go w garażu.

    Jakie są obowiązki poszkodowanego w chwili wypadku?

    Poszkodowany w chwili zdarzenia powinien niezwłocznie poinformować o swojej sytuacji pracodawcę lub inny podmiot ubezpieczeniowy. 

    Przeszkody komunikacyjne lub zdrowotne (np. pobyt w szpitalu) zwalniają poszkodowanego z obowiązku natychmiastowego zgłoszenia zdarzenia. W takich okolicznościach zawiadomienie o wypadku należy złożyć w chwili, gdy powyższe ograniczenia ustaną.

    Jakie są obowiązki pracodawcy?

    Otrzymanie informacji o zdarzeniu nie obliguje pracodawcy do powołania zespołu powypadkowego. Zadaniem pracodawcy jest natomiast zebranie informacji takich jak:

    • oświadczenie poszkodowanego lub świadków;
    • informacje i dowody pochodzące np. od ratowników medycznych lub policji;
    • sformułowanie indywidualnych ustaleń o zdarzeniu.

    Powyższe informacje są potrzebne do sporządzenia karty wypadku. Prawidłowo wypełniona karta zawiera:

    • dane podmiotu odpowiedzialnego za opłacanie składek ubezpieczeniowych; 
    • dane poszkodowanego;
    • szczegółowe informacje o wypadku; 
    • dane świadków;
    • jeżeli zdarzenie nie zostało uznane za wypadek w drodze do lub z pracy – argumenty wyjaśniające dlaczego do tego doszło;
    • pozostałe dane – data i miejsce sporządzenia karty oraz data odebrania dokumentu przez uprawnionego.

    Karta wypadku powinna powstać tuż po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, jednak nie później niż dwa tygodnie od dnia uzyskania zawiadomienia o zdarzeniu. Dokument jest sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – po jednym dla każdej ze stron. 

    Pracodawca nie może odmówić sporządzenia karty wypadkowej, nawet jeżeli od wypadku do chwili złożenia zawiadomienia o zdarzeniu minęło już sporo czasu. Niesporządzenie karty wypadku przez pracodawcę lub podmiot właściwy uznawane jest za przestępstwo.

    Odszkodowanie za wypadek w drodze do pracy i z pracy do domu

    Każdy pracownik – bez względu na to, w jakiej branży jest zatrudniony – jest narażony na wypadek z pracy do domu. Odszkodowanie za takie zdarzenie nie jest wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jednorazowe odszkodowanie z ZUS-u przysługuje pracownikom wyłącznie za wypadek w pracy lub z tytułu chorób zawodowych. Świadczenie za wypadek komunikacyjny w drodze do pracy można jednak wyegzekwować:

    • od firmy ubezpieczeniowej, w której poszkodowany ma aktualną polisę na życia;
    • od sprawcy wypadku, jeśli umyślnie lub nieumyślnie przyczynił się do zdarzenia – dotyczy to także upadków, potknięć i poślizgnięć, do których doszło np. na nieodśnieżonym chodniku.

    Poszkodowany, który w wyniku wypadku w drodze do pracy stał się niezdolny do pracy, ma jednak prawo do pełnego wynagrodzenia. Jest ono wypłacane za okres 33 dni lub 14 dni (dotyczy pracowników powyżej 50. roku życia). W sytuacji, gdy niezdolność do pracy przedłuży się, ZUS wypłaca pełną kwotę zasiłku chorobowego (przyznawanego maksymalnie na 182 dni). Po tym okresie poszkodowany może starać się o świadczenie rehabilitacyjne nawet przez 12 miesięcy.

    W określonych przypadkach poszkodowanemu przysługują także:

    • renta szkoleniowa, 
    • renta rodzinna,
    • dodatek pielęgnacyjny.

    Dodatkowo pracownik, który uległ wypadkowi, może ubiegać się o:

    • odszkodowanie za wypadek w drodze do pracy lub w drodze z pracy, które sfinansuje m.in. koszty leczenia i rehabilitacji, specjalnej diety, zakupu leków i środków medycznych, przystosowania domu lub samochodu do potrzeb osoby niepełnosprawnej,
    • zadośćuczynienie – jednorazowo wypłacana suma pieniędzy, która ma złagodzić powstałą szkodę niematerialną (za doznaną krzywdę, ból i cierpienie).

    W wyniku wypadku w drodze powrotnej z pracy lub na trasie do miejsca zatrudnienia nierzadko dochodzi do tragicznych skutków. Poszkodowany może ucierpieć na zdrowiu i stać się osobą niezdolną do kontynuowania pracy. Warto więc od razu powierzyć swoją sprawę profesjonalistom. Eksperci NależySię pomogą w uzyskaniu odpowiednich świadczeń, które zapewnią poszkodowanemu i jego bliskim stabilną sytuację materialną na czas leczenia i rehabilitacji.

    Co warto wiedzieć?

    1. Wypadek w drodze do pracy różni się od wypadku w pracy pod względem postępowania i przysługujących świadczeń.
    2. Pracownik, który uległ wypadkowi w drodze do lub z pracy, jest zobowiązany poinformować o tym swojego pracodawcę.
    3. Pracodawca w ciągu 14 dni od zawiadomienia o wypadku sporządza kartę wypadku, która jest podstawą do uzyskania świadczeń rekompensacyjnych.
    4. Zależnie od sytuacji poszkodowanego i okoliczności zdarzenia za wypadek w drodze do pracy można uzyskać stosowną rentę, zadośćuczynienie za krzywdę, odszkodowanie i świadczenie chorobowe. 

    Uczestniczyłeś w wypadku, wracając z pracy do domu? Miałeś stłuczkę, podróżując samochodem służbowym? Czujesz się niesprawiedliwie potraktowany i otrzymałeś zbyt niskie odszkodowanie? Skontaktuj się z nami już teraz. Bezpłatnie sprawdzimy, jak możemy Ci pomóc i znajdziemy skuteczne rozwiązanie Twojej sprawy. 

    Zobacz również:

    Zadośćuczynienie pieniężne – co to jest i jak je otrzymać?

    Wypadek w pracy. Jakie odszkodowanie przysługuje poszkodowanemu za uszczerbek na zdrowiu?

    Jakie są prawa pasażera i kiedy należy się odszkodowanie za wypadek komunikacyjny?

    Nie wiesz czy należy się Tobie odszkodowanie za wypadek w drodze do pracy? Sprawdź jak możemy ci pomóc.

    Wypadek w drodze do pracy

    Umów się na rozmowę





      Share
      1

      Powiązane wpisy

      Kobieta pracuje zdalnie - nalezysie.pl
      07/07/2022

      Jak napisać wiarygodny i przekonujący opis zdarzenia do odszkodowania?


      Czytaj dalej
      06/05/2022

      Gigantyczne kolejki do urzędów. Skąd się biorą i czy można je ominąć, żeby szybko załatwić swoje sprawy?


      Czytaj dalej
      18/03/2022

      Jak ustalana jest renta powypadkowa i kto może się o nią ubiegać?


      Czytaj dalej
      18/09/2021

      7 zasad bezpiecznego przebywania w szkole


      Czytaj dalej
      16/09/2021

      Ranking najlepszych ubezpieczeń dla dzieci i młodzieży szkolnej. Wskazujemy, na co zwrócić uwagę


      Czytaj dalej
      13/09/2021

      Samotny powrót ze szkoły, wyzwanie dla rodzica i dziecka. Jak możemy poprawić bezpieczeństwo?


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)