Zdarzenia drogowe to często drobne kolizje, które są nieuwagą kierowców, lekceważeniem przepisów lub nieszczęśliwym splotem wydarzeń. Poszkodowanemu za uszkodzony pojazd przysługuje odszkodowanie, a dzięki Bezpośredniej Likwidacji Szkody (BLS), po pieniądze może zgłosić się do swojego ubezpieczyciela OC, a nie do firmy, u której sprawca płaci składkę.
Zaktualizowano: 11.07.2022
Z tego artykułu dowiesz się:
Bezpośrednia Likwidacja Szkody to program, który w przypadku kolizji umożliwia zgłoszenie się po odszkodowanie do swojego ubezpieczyciela, a nie do firmy ubezpieczeniowej sprawcy. Załóżmy, że przez nieuwagę pana Kowalskiego został uszkodzony samochód pana Nowaka. Dzięki BLS pan Nowak może zgłosić się w sprawie wypłaty należnych pieniędzy do swojego ubezpieczyciela.
Najważniejsze korzyści wynikające z likwidacji szkody systemem BLS:
BLS nie obejmuje każdej szkody i każdego zdarzenia. Polska Izba Ubezpieczeń we współpracy z zakładami ubezpieczeniowymi opracowała warunki i granice okoliczności umożliwiających otrzymanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela. Są to szkody:
System BLS to rozwiązanie atrakcyjne dla wielu klientów i szansa na zbudowanie długoterminowej relacji pomiędzy ubezpieczonym a ubezpieczycielem. Do systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody przystąpiła większa część ubezpieczycieli, którzy działają na naszym roku. Są to:
Co jeśli zakład ubezpieczeń sprawcy nie wprowadził systemu BLS? Poszkodowany może skontaktować się wtedy ze swoim ubezpieczycielem i zapytać o możliwość skorzystania z BLS. Coraz więcej firm ułatwia swoim klientom odzyskiwanie pieniędzy i stara się pomagać nawet wtedy, gdy w zdarzeniu uczestniczył pojazd ubezpieczony w firmie, która nie oferuje usługi BLS.
Decyzja o skorzystaniu z BLS zależy od poszkodowanego. Celem programu jest odciążenie osób ubezpieczonych i skrócenie czasu oczekiwania na pieniądze. System ma zmniejszać ilość obowiązków, które leżą po stronie uczestnika zdarzenia i przenosić je na same towarzystwa ubezpieczeń. Wybór tego rozwiązania oznacza rzetelną wycenę szkody i prowadzenie procesu wyjaśniającego przez własnego ubezpieczyciela.
W przypadku otrzymania zaniżonego odszkodowania lub odmowy wypłaty pieniędzy, odwołanie od decyzji wydanej w programie BLS jest takie samo, jak w przypadku tradycyjnej likwidacji szkody. Reklamację należy jednak złożyć do ubezpieczyciela sprawcy. Warto w tym zakresie skorzystać z bezpłatnej analizy specjalistów NależySię. Nasi pełnomocnicy doradzą, jakie stawki można wyegzekwować i jak sformułować skuteczne argumenty.
Zgłoszenie szkody przez system BLS jest sprawne i intuicyjne. Wystarczy kilka kroków, aby złożyć zawiadomienie o zdarzeniu.
Aby rozpocząć proces likwidacji szkody, zgłoś się do swojego zakładu ubezpieczeniowego – tego, w którym masz wykupione OC swojego pojazdu. Poinformuj o zdarzeniu i jego szczegółach – uczestnikach, skali uszkodzeń, miejscu i okolicznościach kolizji.
Po Twoim zgłoszeniu ubezpieczyciel przeprowadzi postępowanie, w toku którego ustali sprawcę zdarzenia i wyceni szkodę.
Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego otrzymasz wstępną propozycję kwoty odszkodowania lub odmowę wypłaty roszczenia. Możesz się z nią nie zgodzić i wnioskować o jej podwyższenie, popierając swoje żądania stosownymi argumentami.
Jeżeli oferowana kwota jest dla Ciebie wystarczajaca i satysfakcjonująca, otrzymujesz wyopłatę odszkodowania, a Twoje Towarzystwo Ubezpieczeniowe samo zwraca się do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia o zwrot kosztów.
Jeżeli nie zgadzasz się ze stanowiskiem zajmowanym przez TU, możesz złożyć odwołanie i ubiegać się o ponowne rozpatrzenie sprawy.
BLS to program, który maksymalnie upraszcza i skraca likwidację szkody. Z Bezpośredniej Likwidacji Szkody można skorzystać tylko w przypadku odszkodowania z OC sprawcy. Decyzję o skorzystaniu z BLS podejmuje sam poszkodowany. W przypadku odrzucenia roszczenia lub otrzymania zaniżonego odszkodowania poszkodowany ma prawo odwołać się od decyzji wydanej w systemie BLS.
BLS to skrót od bezpośredniej likwidacji szkody polegającej na tym, że wypłatą odszkodowania lub naprawą zniszczonego w wyniku wypadku samochodu zajmuje się towarzystwo ubezpieczeń, w którym poszkodowany wykupił ubezpieczenie OC, a nie w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy zdarzenia. Celem wprowadzenia BLS było między innymi ułatwienie i przyspieszenie procesu likwidacji szkody. Ubezpieczyciel poszkodowanego rozlicza się z Ubezpieczycielem sprawcy z wysokości wypłaconego odszkodowania. Poszkodowany ma prawo wyboru czy chce likwidować szkodę w sposób „tradycyjny” – w ramach OC sprawcy zdarzenia czy też w ramach BLS.
Skorzystanie z formy likwidacji BLS będzie możliwe jedynie w przypadku, gdy w zdarzeniu 2 pojazdów nie wystąpiła szkoda na osobie, a jedynie szkoda w mieniu, oraz gdy do zdarzenia doszło na terenie Polski. BLS ma zastosowanie do szkód o wartości maksymalnie 30 000 zł. System likwidacji szkody BLS stosuje już: PZU SA, TUiR Warta SA, STU Ergo Hestia SA, Uniqa TU SA, Concordia Ubezpieczenia, Aviva, Liberty Ubezpieczenia, Axa Direct, Gothaer Towarzystwo Ubezpieczeń SA.
Szczegółowe dane odnośnie do etapu wprowadzenia BLS można znaleźć na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |