• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Poradnik
    • Szkoda całkowita z OC i AC. Co zrobić z wrakiem pojazdu?
    Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek w rolnictwie lub uszkodzony budynek gospodarczy?
    20/10/2020
    Jakie są prawa pasażera i kiedy należy się odszkodowanie za wypadek komunikacyjny?
    19/12/2020

    Szkoda całkowita z OC i AC. Co zrobić z wrakiem pojazdu?

    19/12/2020
    Kategorie
    • Poradnik
    • Wypadki komunikacyjne
    Tagi
    • Wypadek komunikacyjny
    crash-1308575_640
    Szkoda całkowita to takie uszkodzenie pojazdu, w którym naprawa jest nieopłacalna. Dochodzi do niej wówczas, gdy koszty usług mechanika i zakupu części przekraczają wartość samochodu, motocykla czy innego pojazdu. Kwalifikacja szkody całkowitej różni się w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC i dobrowolnej polisy AC. Kwotę odszkodowania oblicza się poprzez odjęcie wartości wraku od wartości pojazdu przed wypadkiem.

     

    Szkoda całkowita z OC i AC

    Szkoda całkowita oznacza na tyle poważne uszkodzenie pojazdu, że przez brak opłacalności nie kwalifikuje go do żadnych napraw mechanicznych. Kryteria kwalifikacji szkody całkowitej różnią się zależnie od tego, czy pojazd objęty jest wyłącznie obowiązkowym ubezpieczeniem OC czy także dobrowolną polisą AC. Szkoda całkowita z OC stwierdzana jest w momencie, kiedy kwota naprawy pojazdu całkowicie przekracza wartość samochodu przed wypadkiem. 

    Szkoda całkowita z AC jest zwykle uzależniona od postanowień zawartych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Poszczególne zapisy OWU mogą się więc różnić zależnie od firmy, w jakiej poszkodowany ma wykupioną polisę. W przypadku Autocasco szkoda całkowita to zwykle naprawa warta ponad 70% wartości auta. W praktyce oznacza to, że jeżeli pojazd był wart 20 tys. zł, a naprawę wyceniono na 15 tys. złotych, firma ubezpieczeniowa uzna szkodę całkowitą. Nawet jeżeli taka naprawa jest fizycznie możliwa do wykonania, jej koszty są na tyle wysokie, że ubezpieczyciel nie zdecyduje się ich pokryć. 

    Zawyżanie kosztów naprawy w przypadku szkody całkowitej

    Częsty problemem, z jakim spotykają się poszkodowani w wypadkach komunikacyjnych, jest zaniżanie kosztów naprawy. Ubezpieczyciele wypłacają niższe świadczenia, ponieważ chcą zdobyć jak największe zyski, nawet kosztem klienta. Sytuacja ta dotyczy prawie 90% przypadków. Praktyki te mają miejsce w przypadku szkód częściowych i najczęściej polegają na:

    • niezwracaniu kosztów za holowanie pojazdu;
    • zaniżanie wartości rynkowej uszkodzonego samochodu;
    • zaniżanie cen części samochodu.

    W przypadku szkody całkowitej TU starają się zawyżać koszty naprawy, tak aby przekraczały wartość pojazdów lub zawyżają wartość wraku, co skutkuje niższym odszkodowaniem. Mając to na uwadze, warto zawsze występować o uzasadnienie otrzymanej wyceny i porównywać przyjęte przez ubezpieczyciela stawki z cenami rynkowymi. 

    Jak ustalić kwotę odszkodowania za szkodę całkowitą?

    Stwierdzenie szkody całkowitej niewątpliwie nie jest sytuacją korzystną dla właściciela pojazdu. Jest ono równoznaczne z wypłatą odszkodowania równą różnicy wartości samochodu przed i po wypadku. Przykładowo, jeżeli w dniu wypadku samochód był wart 30 tys. złotych, a wartość wraku (tego, co zostało z pojazdu po kolizji) została wyceniona na 5 tys., ubezpieczony otrzyma zwrot w wysokości 25 tys. zł. 

    Szkoda całkowita – co zrobić z wrakiem pojazdu?

    Po stwierdzeniu szkody całkowitej i wypłacie odszkodowania, poszkodowany zostaje z wrakiem pojazdu. Może go sprzedać w całości lub na części. Ceny rynkowe pokazują, że rzadko kiedy właścicielom udaje się odzyskać taką wartość za wrak pojazdu, jak ta przyjęta w kalkulacji przez zakład ubezpieczeń. 

    Zgodnie z ustalonymi przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) dobrymi praktykami, ubezpieczyciel powinien pomóc właścicielowi pozbyć się rozbitego pojazdu. Nie oznacza to przejęcia obowiązku sprzedaży wraku, ale np. polecenie firm zajmujących się kasacją. 

    Właściciel, który zdecyduje się zezłomować wrak, powinien dopełnić wymaganych formalności. Przede wszystkim stacja demontażu musi mieć upoważnienie do wydawania zaświadczeń o kasacji pojazdu. Jest to niezbędny dokument, na podstawie którego wydział komunikacji wyrejestrowuje samochód lub motocykl z bazy danych. W trakcie kasacji należy zwykle okazać:

    • dowód rejestracyjny pojazdu (lub zaświadczenie potwierdzające zatrzymanie dowodu przez policję);
    • tablice rejestracyjne;
    • dowód osobisty kierowcy;
    • kartę pojazdu (jeżeli była wydana).

    Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

    Poszkodowany, który ma wątpliwości dotyczące otrzymanej wyceny szkody, może wystąpić do zakładu ubezpieczeń o przedstawienie stawek i dokumentów, na podstawie których dokonano kalkulacji. Jeżeli okaże się, że wartość naprawy jest wysoka, jednak nie przekracza ceny samochodu, z pewnością warto złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. 

    W procesie przygotowania dokumentacji, skutecznych argumentów oraz negocjacji stawki odszkodowania mogą pomóc specjaliści z Europejskiego Centrum Odszkodowań. Pełnomocnicy opracują indywidualną strategię działania i będą występować w imieniu poszkodowanego w trakcie rozpraw sądowych.

    Zobacz również:

    Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – jak to zrobić?

    Likwidacja szkody z OC – co warto wiedzieć?

    Szkoda całkowita? Sprawdź jak możemy ci pomóc.

    crash-1308575_640

    Umów się na rozmowę





      Share
      62

      Powiązane wpisy

      04/07/2022

      Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa i przysługujące świadczenia


      Czytaj dalej
      20/04/2022

      Życie po wypadku, nowa szansa dzięki współpracy z kancelarią odszkodowawczą — historia Pani Moniki


      Czytaj dalej
      18/03/2022

      Jak ustalana jest renta powypadkowa i kto może się o nią ubiegać?


      Czytaj dalej
      30/09/2021

      Co zrobić zaraz po wypadku, jak się zabezpieczyć i jak wpłynąć na wyższe odszkodowanie. Poradnik ABC po wypadku.


      Czytaj dalej
      13/09/2021

      Samotny powrót ze szkoły, wyzwanie dla rodzica i dziecka. Jak możemy poprawić bezpieczeństwo?


      Czytaj dalej
      05/08/2021

      Wypadek z udziałem rowerzysty – kto wypłaci odszkodowanie?


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Grupa EuCO 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)