Zgłosiłeś szkodę ubezpieczycielowi i spotkała Cię odmowa wypłaty odszkodowania? Nie wszystko stracone. Masz kilka możliwości, by otrzymać pieniądze, które Ci się należą. Co robić, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania? Jak odwołać się od decyzji? Kiedy odmowa jest słuszna? Zapraszamy do lektury!
Z tego artykułu dowiesz się:
Odmowa wypłaty odszkodowania może być spowodowana błędami dokonanymi przez osobę poszkodowaną i wymówkami ze strony ubezpieczyciela.
Najczęstszy powód odrzucenia wniosku wywołany postępowaniem uczestnika zdarzenia to niedostarczenie dokumentacji uzupełniającej. Głównym obowiązkiem proceduralnym w postępowaniu likwidacyjnym jest skompletowanie podstawowego materiału dowodowego. Są to dokumenty rejestracyjne pojazdu, uzgodnienia płatności na rzecz innych współwłaścicieli, dokumentacja miejsca wypadku czy oświadczenia kierowców.
Do częstych zachowań należy także niewskazanie numeru banku, na który ma zostać wypłacona bezsporna kwota ustalona przez strony postępowania, brak aktualnego badania technicznego i dokumentacji policyjnej. Zakład ubezpieczeń sam występuje do jednostki policyjnej o stosowane pisma, ale często robi to tylko raz i nie monitoruje przebiegu sprawy. Stwarza to sytuację, w której poszkodowanemu odmówiono wypłaty odszkodowania, ponieważ „nie ustalono odpowiedzialności”.
Do najczęstszych powodów udzielania decyzji negatywnych należą zarzuty:
Każdą z powyższych wymówek można łatwo podważyć. Doświadczenie naszych specjalistów do spraw odszkodowań pokazuje, że znajomość przepisów prawnych oraz podstępów stosowanych przez zakłady ubezpieczeniowe pozwala na sformułowanie kontrargumentów i skuteczne odwołanie się od pierwotnej decyzji.
W momencie otrzymania decyzji odmownej zacznij od złożenia odwołania. Jest to środek prawny umożliwiający wstrzymanie realizacji postanowień, które działają wbrew Twoim interesom. Proces polega na wystąpieniu z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy, a czas przewidziany na złożenie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji.
W odwołaniu opisz, z jaką decyzją się nie zgadzasz i co jest powodem Twoich wątpliwości. Przedstaw dowody i argumenty na poparcie swoich racji i nieprawidłowości pierwotnie podjętej decyzji.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela możesz złożyć nie tylko w chwili otrzymania decyzji odmownej, ale także gdy TU zaniży wartość szkody. Historie naszych Klientów pokazują, że ubezpieczyciele nie tylko zaniżają ponad 95% wypłacanych odszkodowań, ale też brutalnie naciągają swoich klientów, co potwierdzają zasiedziałe polisy, czyli umowy zawarte na nieaktualnych i niekorzystnych warunkach czy oferowanie niskich sum gwarancyjnych.
TU może odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu odpowiedzialności cywilnej tylko wtedy, gdy ponosisz pełną odpowiedzialność za szkodę. W innych przypadkach nie ma takiego prawa. Częstą praktyką jest udzielanie decyzji negatywnych z powodu przyczynienia się do zdarzenia. Nie jest to jednak powód całkowitego pozbawienia praw do odszkodowania. Może to zmniejszyć kwotę wypłaconą z tytułu składki, ale nie odebrać możliwość uzyskania rekompensaty.
Osobną kwestią jest ustalenie sprawcy zdarzenia. Jeżeli ubezpieczyciel niesprawiedliwie przypisuje Ci pełną odpowiedzialność za nieszczęśliwy incydent, nadal masz prawo do walki o swoje odszkodowanie. Warunkiem kontynuowania procesu jest przedstawienie argumentów i dowodów wskazujących innych sprawców wypadku lub kolizji.
Odwołanie od decyzji możesz napisać samodzielnie lub korzystając z pomocy naszych ekspertów – w ten sposób zwiększasz swoje szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji i wyższe odszkodowanie.
Jeżeli jednak chcesz zrobić to na własną rękę, napisz formalne pismo, w którym podasz swoje dane osobowe, adres zamieszkania i kontakt oraz dane TU. Następnie napisz, że działając w imieniu własnym, składasz odwołanie od decyzji odmawiającej Ci prawa do ubiegania się o odszkodowanie za zdarzenie – wskaż numer i dzień otrzymania decyzji, nazwę jednostki, którą ją wydała i rodzaj zdarzenia (np. kolizja drogowa). Podaj też numer drogi, na której doszło do incydentu i dzień stłuczki.
Kolejnym krokiem jest argumentacja stanowiska. W tej części napisz, dlaczego chcesz się odwołać i wnosisz o ponowne rozpatrzenie sprawy. Na etapie podpisywania umowy ubezpieczyciele oferują wiele walorów współpracy. Zapewniają, że likwidacja szkody przebiega sprawnie, wypłata pieniędzy jest natychmiastowa, a poszkodowany zawsze ma do dyspozycji pomoc firmowego doradcy. Praktyka jest daleka od tych zapewnień. Okazuje się, że zakłady ubezpieczeń stosują różne wymówki, żeby tylko odmówić wypłaty odszkodowania i świadomie wykorzystują niewiedzę swoich klientów. Z tego względu każda korespondencja z ubezpieczycielem – odwoławcza czy negocjacyjna – powinna być merytoryczna i potwierdzać zaangażowanie włożone w przygotowanie pisma. Na skuteczność reklamacji wpływa też znajomość przepisów dotyczących wypłaty odszkodowań z tytułu odpowiedzialności cywilnej i powoływanie się na stosowane zapisy.
Na zakończenie zrób podsumowanie, w którym wyjaśnisz, że z uwagi na wyżej wymienione okoliczności, nie zgadzasz się z treścią otrzymanej decyzji i wzywasz TU do zapłaty określonej kwoty na wskazany rachunek bankowy. W załączeniu do odszkodowania możesz też złożyć dokumenty potwierdzające zasadność i wysokość swoich roszczeń. Całość podpisz własnoręcznie i czytelnie.
W idealnej sytuacji firma ubezpieczeniowa przyjmuje Twoje odwołanie, zgadza się z przedstawionymi w nim argumentami, przystaje na Twoje żądania, wypłaca środki i na tym sprawa się kończy. Niestety są to sytuacje sporadyczne. Często poszkodowani spotykają się z sytuacją, w której reklamacja nie zostaje pozytywnie rozpatrzona. Ogromny procent poszkodowanych rezygnuje właśnie na tym etapie z powodu nieznajomości dalszych rozwiązań lub braku chęci do walki. Ubezpieczyciele doskonale o tym wiedzą i właśnie na taki scenariusz liczą. Jeżeli jednak nie chcesz odpuszczać, masz dwie możliwości – skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego lub złożyć pozew i ubiegać się o swoje prawa na drodze sądowej.
Rzecznik Finansowy pomaga ofiarom niemogącym porozumieć się z dużymi firmami odszkodowawczymi. Reprezentuje interesy osób poszkodowanych, np. w sporach z firmami ubezpieczeniowymi, udziela porad, podejmuje interwencję i pomaga ugodowo zakończyć spór.
Ostatnią możliwością jest perspektywa pójścia do sądu. W tym przypadku należy złożyć pozew i stosowane załączniki – decyzję ubezpieczyciela, odwołanie oraz informację o odrzuceniu reklamacji. W pozwie wzywasz ubezpieczyciela do zapłaty odszkodowania, które Twoim zdaniem Ci przysługuje.
Na drogę sądową możesz wejść, gdy interwencja Rzecznika nie przyniesie skutku lub od razu po odrzuceniu Twojego odwołania. Ułatwieniem w przejściu procesu jest nawiązanie współpracy z doświadczonym specjalistą kancelarii odszkodowawczej, który będzie sporządzał pisma procesowe i reprezentował Cię podczas rozpraw. Z profesjonalną pomocą Twoje szanse na wygranie sporu wzrastają. Pamiętaj jednak, by wybrać zaufaną kancelarię specjalizującą się w prawie odszkodowawczym i od lat cieszącą się uznaniem wśród klientów.
Co warto wiedzieć?
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |