• 22 493 67 40
  • nalezysie@euco.pl
    unnamed-1unnamed-1unnamed-1unnamed-1
    • Nasze usługi
      • Odszkodowanie komunikacyjne po wypadku
      • Odszkodowanie za wypadek w pracy
      • Renty i odszkodowania
      • Odszkodowanie za szkodę rolniczą
      • Odszkodowanie za potknięcie / poślizgnięcie
      • Odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby
      • Odszkodowanie za błąd lekarski
      • Świadczenie pielęgnacyjne
    • O nas
    • Poradnik Należy Się
    • Chcę pomóc
    • FAQ
    • Kontakt
    • Strona główna
    • Prawo
    • Odmowa wypłaty odszkodowania. Co robić, gdy ubezpieczyciel nie chce zapłacić za szkodę?
    Kobieta pracuje zdalnie - nalezysie.pl
    Jak napisać wiarygodny i przekonujący opis zdarzenia do odszkodowania?
    07/07/2022
    Komu przysługuje odszkodowanie za pojazd w leasingu?
    21/05/2023

    Odmowa wypłaty odszkodowania. Co robić, gdy ubezpieczyciel nie chce zapłacić za szkodę?

    17/04/2023
    Kategorie
    • Prawo
    • Za niskie odszkodowanie
    Tagi
    • odszkodowanie po wypadku
    • zaniżone odszkodowanie
    ubezpieczenie

    Zgłosiłeś szkodę ubezpieczycielowi i spotkała Cię odmowa wypłaty odszkodowania? Nie wszystko stracone. Masz kilka możliwości, by otrzymać pieniądze, które Ci się należą. Co robić, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania? Jak odwołać się od decyzji? Kiedy odmowa jest słuszna? Zapraszamy do lektury!

    Z tego artykułu dowiesz się:

    1. Jakie są typowe przyczyny odmowy wypłaty przez ubezpieczycieli?
    2. Jakie błędy popełniają osoby ubiegające się o odszkodowanie?
    3. Jakie wymówki stosują zakłady ubezpieczeniowe?
    4. Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel odmawia wypłaty rekompensaty?
    5. Kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty środków?
    6. Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
    7. Co robić, gdy ubezpieczyciel odrzucił odwołanie poszkodowanego?
    8. Czy warto walczyć o odszkodowanie w sądzie?

    Typowe przyczyny decyzji odmownych ubezpieczycieli

    Odmowa wypłaty odszkodowania może być spowodowana błędami dokonanymi przez osobę poszkodowaną i wymówkami ze strony ubezpieczyciela. 

    Błędy w postępowaniu poszkodowanego

    Najczęstszy powód odrzucenia wniosku wywołany postępowaniem uczestnika zdarzenia to niedostarczenie dokumentacji uzupełniającej. Głównym obowiązkiem proceduralnym w postępowaniu likwidacyjnym jest skompletowanie podstawowego materiału dowodowego. Są to dokumenty rejestracyjne pojazdu, uzgodnienia płatności na rzecz innych współwłaścicieli, dokumentacja miejsca wypadku czy oświadczenia kierowców.

    Do częstych zachowań należy także niewskazanie numeru banku, na który ma zostać wypłacona bezsporna kwota ustalona przez strony postępowania, brak aktualnego badania technicznego i dokumentacji policyjnej. Zakład ubezpieczeń sam występuje do jednostki policyjnej o stosowane pisma, ale często robi to tylko raz i nie monitoruje przebiegu sprawy. Stwarza to sytuację, w której poszkodowanemu odmówiono wypłaty odszkodowania, ponieważ „nie ustalono odpowiedzialności”. 

    Wymówki ubezpieczyciela

    Do najczęstszych powodów udzielania decyzji negatywnych należą zarzuty:

    • zbyt późnego zgłoszenia się do lekarza,
    • braku trwałych następstw na zdrowiu,
    • prowadzenia leczenia w placówkach prywatnych,
    • niewielkiej siły zderzenia,
    • pochłaniania siły uderzenia przez konstrukcję samochodu.

    Każdą z powyższych wymówek można łatwo podważyć. Doświadczenie naszych specjalistów do spraw odszkodowań pokazuje, że znajomość przepisów prawnych oraz podstępów stosowanych przez zakłady ubezpieczeniowe pozwala na sformułowanie kontrargumentów i skuteczne odwołanie się od pierwotnej decyzji.

    Praktyki ubezpieczycieli często nie są zgodne z kodeksem cywilnym. Jeżeli otrzymałeś odmowę wypłaty odszkodowania, nie daj się wykorzystać. Skorzystaj ze wsparcia NależySię i zawalcz o sprawiedliwą rekompensatę.

    Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania?

    W momencie otrzymania decyzji odmownej zacznij od złożenia odwołania. Jest to środek prawny umożliwiający wstrzymanie realizacji postanowień, które działają wbrew Twoim interesom. Proces polega na wystąpieniu z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy, a czas przewidziany na złożenie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji.

    W odwołaniu opisz, z jaką decyzją się nie zgadzasz i co jest powodem Twoich wątpliwości. Przedstaw dowody i argumenty na poparcie swoich racji i nieprawidłowości pierwotnie podjętej decyzji.
    Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela możesz złożyć nie tylko w chwili otrzymania decyzji odmownej, ale także gdy TU zaniży wartość szkody. Historie naszych Klientów pokazują, że ubezpieczyciele nie tylko zaniżają ponad 95% wypłacanych odszkodowań, ale też brutalnie naciągają swoich klientów, co potwierdzają zasiedziałe polisy, czyli umowy zawarte na nieaktualnych i niekorzystnych warunkach czy oferowanie niskich sum gwarancyjnych.

    Jeżeli nie wiesz, jak napisać odszkodowanie lub chcesz skrócić czas trwania procesu, skontaktuj się z nami. Bezpłatnie i bez żadnych zobowiązań przeanalizujemy Twoją sytuację i sprawdzimy, jak możemy Ci pomóc.

    Kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania?

    TU może odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu odpowiedzialności cywilnej tylko wtedy, gdy ponosisz pełną odpowiedzialność za szkodę. W innych przypadkach nie ma takiego prawa. Częstą praktyką jest udzielanie decyzji negatywnych z powodu przyczynienia się do zdarzenia. Nie jest to jednak powód całkowitego pozbawienia praw do odszkodowania. Może to zmniejszyć kwotę wypłaconą z tytułu składki, ale nie odebrać możliwość uzyskania rekompensaty. 

    Nie ma jednoznacznie obowiązujących kwot wypłacanych poszkodowanemu, który przyczynił się do zdarzenia. Z tego względu towarzystwa ubezpieczeniowe próbują unikać wypłacania wysokich kwot odszkodowań. Pamiętaj jednak, że w każdej sytuacji zakład ubezpieczeń ma obowiązek poinformować Cię, z jakiego powodu obniżył wartość odszkodowania i jak dokonano kalkulacji. Jeśli przedstawione argumenty nie są dla Ciebie przekonujące i wiarygodne, masz prawo się odwołać lub skonsultować się ze specjalistami do spraw odszkodowań.

    Osobną kwestią jest ustalenie sprawcy zdarzenia. Jeżeli ubezpieczyciel niesprawiedliwie przypisuje Ci pełną odpowiedzialność za nieszczęśliwy incydent, nadal masz prawo do walki o swoje odszkodowanie. Warunkiem kontynuowania procesu jest przedstawienie argumentów i dowodów wskazujących innych sprawców wypadku lub kolizji.

    Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

    Odwołanie od decyzji możesz napisać samodzielnie lub korzystając z pomocy naszych ekspertów – w ten sposób zwiększasz swoje szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji i wyższe odszkodowanie. 

    Jeżeli jednak chcesz zrobić to na własną rękę, napisz formalne pismo, w którym podasz swoje dane osobowe, adres zamieszkania i kontakt oraz dane TU. Następnie napisz, że działając w imieniu własnym, składasz odwołanie od decyzji odmawiającej Ci prawa do ubiegania się o odszkodowanie za zdarzenie – wskaż numer i dzień otrzymania decyzji, nazwę jednostki, którą ją wydała i rodzaj zdarzenia (np. kolizja drogowa). Podaj też numer drogi, na której doszło do incydentu i dzień stłuczki. 

    Kolejnym krokiem jest argumentacja stanowiska. W tej części napisz, dlaczego chcesz się odwołać i wnosisz o ponowne rozpatrzenie sprawy. Na etapie podpisywania umowy ubezpieczyciele oferują wiele walorów współpracy. Zapewniają, że likwidacja szkody przebiega sprawnie, wypłata pieniędzy jest natychmiastowa, a poszkodowany zawsze ma do dyspozycji pomoc firmowego doradcy. Praktyka jest daleka od tych zapewnień. Okazuje się, że zakłady ubezpieczeń stosują różne wymówki, żeby tylko odmówić wypłaty odszkodowania i świadomie wykorzystują niewiedzę swoich klientów. Z tego względu każda korespondencja z ubezpieczycielem – odwoławcza czy negocjacyjna – powinna być merytoryczna i potwierdzać zaangażowanie włożone w przygotowanie pisma. Na skuteczność reklamacji wpływa też znajomość przepisów dotyczących wypłaty odszkodowań z tytułu odpowiedzialności cywilnej i powoływanie się na stosowane zapisy. 

    Na zakończenie zrób podsumowanie, w którym wyjaśnisz, że z uwagi na wyżej wymienione okoliczności, nie zgadzasz się z treścią otrzymanej decyzji i wzywasz TU do zapłaty określonej kwoty na wskazany rachunek bankowy. W załączeniu do odszkodowania możesz też złożyć dokumenty potwierdzające zasadność i wysokość swoich roszczeń. Całość podpisz własnoręcznie i czytelnie. 

    Ubezpieczyciel odrzucił reklamację, co dalej?

    W idealnej sytuacji firma ubezpieczeniowa przyjmuje Twoje odwołanie, zgadza się z przedstawionymi w nim argumentami, przystaje na Twoje żądania, wypłaca środki i na tym sprawa się kończy. Niestety są to sytuacje sporadyczne. Często poszkodowani spotykają się z sytuacją, w której reklamacja nie zostaje pozytywnie rozpatrzona. Ogromny procent poszkodowanych rezygnuje właśnie na tym etapie z powodu nieznajomości dalszych rozwiązań lub braku chęci do walki. Ubezpieczyciele doskonale o tym wiedzą i właśnie na taki scenariusz liczą. Jeżeli jednak nie chcesz odpuszczać, masz dwie możliwości – skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego lub złożyć pozew i ubiegać się o swoje prawa na drodze sądowej.

    Rzecznik Finansowy pomaga ofiarom niemogącym porozumieć się z dużymi firmami odszkodowawczymi. Reprezentuje interesy osób poszkodowanych, np. w sporach z firmami ubezpieczeniowymi, udziela porad, podejmuje interwencję i pomaga ugodowo zakończyć spór. 

    Decydując się na wsparcie Rzecznika Finansowego, możesz złożyć bezpłatny wniosek o interwencję (warunkiem jest wyczerpanie trybu odwoławczego) lub wniosek o pomoc w polubownym rozwiązaniu sporu – w tym przypadku nie ma obowiązku złożenia odwołania, a Rzecznik Finansowy występuje w roli mediatora pomiędzy stronami sporu.

    Droga sądowa – czy warto z niej skorzystać?

    Ostatnią możliwością jest perspektywa pójścia do sądu. W tym przypadku należy złożyć pozew i stosowane załączniki – decyzję ubezpieczyciela, odwołanie oraz informację o odrzuceniu reklamacji. W pozwie wzywasz ubezpieczyciela do zapłaty odszkodowania, które Twoim zdaniem Ci przysługuje. 

    Na drogę sądową możesz wejść, gdy interwencja Rzecznika nie przyniesie skutku lub od razu po odrzuceniu Twojego odwołania. Ułatwieniem w przejściu procesu jest nawiązanie współpracy z doświadczonym specjalistą kancelarii odszkodowawczej, który będzie sporządzał pisma procesowe i reprezentował Cię podczas rozpraw. Z profesjonalną pomocą Twoje szanse na wygranie sporu wzrastają. Pamiętaj jednak, by wybrać zaufaną kancelarię specjalizującą się w prawie odszkodowawczym i od lat cieszącą się uznaniem wśród klientów.

    Co warto wiedzieć?

    1. Otrzymanie decyzji odmawiającej prawa do odszkodowania nie jest ostateczne. Na tym etapie poszkodowany nadal może walczyć o rekompensatę za doznaną szkodę. 
    2. Zakład ubezpieczeń może odmówić wypłaty odszkodowania z OC tylko w przypadku wystąpienia wyłącznej winy za powstanie szkody. W żadnej innej sytuacji nie ma takiego prawa. Jeśli TU odmawia prawa do zwrotu kosztów np. ze względu na przyczynienie się do powstania szkody, robi to bezpodstawnie.
    3. Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela, zacznij od złożenia odwołania. Gdy Twoje działanie nie przyniesie skutku, możesz zgłosić się o pomoc do specjalistów NależySię, Rzecznika Finansowego lub złożyć pozew do sądu.

    Zobacz też:

    Odmowa wypłaty odszkodowania AC – kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty z autocasco?

    Jak uzyskać dopłaty do odszkodowania w przypadku zaniżonego odszkodowania OC i kto może pomóc poszkodowanemu?

    Jak uzyskać odszkodowanie z OC sprawcy wypadku?

    Nie wiesz czy należy się Tobie odszkodowanie? Sprawdź jak możemy ci pomóc.

    ubezpieczenie

    Umów się na rozmowę





      Share
      0

      Powiązane wpisy

      25/05/2023

      Jak zyskać dodatkowe środki na życie i uniknąć inflacji? Poznaj możliwości, jakie daje podwyższenie i kapitalizacja renty powypadkowej


      Czytaj dalej
      21/05/2023

      Komu przysługuje odszkodowanie za pojazd w leasingu?


      Czytaj dalej
      Kobieta pracuje zdalnie - nalezysie.pl
      07/07/2022

      Jak napisać wiarygodny i przekonujący opis zdarzenia do odszkodowania?


      Czytaj dalej
      18/03/2022

      Jak ustalana jest renta powypadkowa i kto może się o nią ubiegać?


      Czytaj dalej
      30/09/2021

      Co zrobić zaraz po wypadku, jak się zabezpieczyć i jak wpłynąć na wyższe odszkodowanie. Poradnik ABC po wypadku.


      Czytaj dalej
      10/09/2021

      Wypadek drogowy a odwołane wakacje – czy poszkodowany ma prawo do odszkodowania?


      Czytaj dalej

      O nas

      Newera Sp. z o.o. jest niezależną spółką, świadczącą usługi na rzecz wielu kancelarii prawnych, które pomagają w uzyskaniu odszkodowania lub świadczenia pielęgnacyjnego i renty powypadkowej.


      Poznaj inne nasze serwisy:


      www.swiadczeniapielegnacyjne.pl
      Poznaj naszą społeczność na Narencie.pl

      Kontakt

      Newera Sp. z o.o.

      ul. Sienna 72/6
      00-833 Warszawa
      tel. 22 493 67 40
      e-mail: pomoc@nalezysie.pl

      Zobacz więcej

      • Nasze usługi
      • O nas
      • FAQ
      • Poradnik poszkodowanego
      • Chcę pomóc
      • Kontakt
      • Program partnerski
      © NależySię, Newera Sp. z o.o. 2004 – 2021 22 493 67 42
          Zadzwoń
          Napisz
          Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
          UstawieniaAkceptuję
          Manage consent

          O cookies

          Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
          Necessary
          Zawsze Dozwolone
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDurationDescription
          cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          SAVE & ACCEPT


          Zamów bezpłatną konsultację

          lub zadzwoń 22 493 67 40

          Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)







            Zamów bezpłatną konsultację

            lub zadzwoń 22 493 67 40

            Pracujemy w godz. 8–18 (pn–pt) i 9–17 (sb)